Aktualności

Jak napisać profesjonalne CV do pracy w 2021 roku ? Porady experta i gotowe wzory na różne stanowiska

avatar

Czy wiesz że aplikując na dane stanowisko, statystycznie masz co najmniej kilkudziesięciu „przeciwników”? Spróbuj postawić się w roli rekrutera, który musi szybko wyłonić z kilkudziesięciu/kilkuset kandydatów tylko jednego, przedstawiając menedżerowi danego obszaru swoją rekomendację zazwyczaj w punktach. Ponadto, czas który rekruter poświęca na analizę każdego nadesłanego CV nie przekracza 10 sekund

To jednak nie wszystko. Większość pracodawców używa programów ATS w celu „przesiewania” życiorysów, które wyszukują CV pod kątem słów kluczowych, opisujących kwalifikacje poszukiwane u kandydata do pracy.

Jak napisać poprawnie CV

Korzystając z naszych wskazówek, dowiesz się jak stworzyć skuteczne CV, które zostanie zauważone przez specjalistów rekrutacyjnych. Tym samym pozwoli Ci przejść do kolejnego etapu rekrutacji.

W artykule przedstawimy:

  • wzory profesjonalnych dokumentów aplikacyjnych
  • formaty CV z podziałem na sekcje
  • przykładowe treści poszczególnych sekcji CV
  • wskazówki, jak trafnie dobierać słowa kluczowe

Zamów CV

Zamów profesjonalne CV !

Jak przygotować CV

Odpowiednia forma dokumentów aplikacyjnych jest podstawą w tworzeniu skutecznego CV, które nie może być jedynie opisem doświadczenia zawodowego, bez wyraźnej struktury i podziału na odpowiednie sekcje.

Jak już wspominaliśmy na wstępie, rekruterzy poświęcają zaledwie kilka sekund na daną aplikację, która tylko odpowiednio sformatowana, może przykuć ich uwagę.

Czytelny i przejrzysty format, który jest uniwersalny dla wszystkich stanowisk, powinien zawierać odpowiednie sekcje:

  • Dane kandydata – imię i nazwisko, numer telefonu, adres e-mail, miasto, można dołączyć link do profilu LinkedIn, jeśli posiadamy. Nie ma potrzeby umieszczać swojego dokładnego adresu, absolutnie nie wpisujemy daty urodzenia czy stanu cywilnego.
  • Podsumowanie zawodowe —zawierający krótki opis profilu zawodowego, najlepiej w 4-5 zdaniach, umieszczony na górze CV.
  • Doświadczenie zawodowe — zawierające nie tylko nazwy stanowisk, okresy zatrudnienia czy nazwy firm, w których pracowaliśmy, ale także zakres wykonywanych obowiązków. Warto wymieniać również osiągnięcia. Podnosi to zdecydowanie wiarygodność kandydata w oczach potencjalnego pracodawcy.
  • Umiejętności — podzielone na tzw. twarde/zawodowe oraz tzw. miękkie, najlepiej zaprezentowane w formie listy, które nawiązują do wymagań stawianych w ogłoszeniu o pracę.
  • Wykształcenie — w tej sekcji wymień obszary edukacji zgodnych ze stanowiskiem i preferencjami stawianymi przez pracodawcę, stosując odwrotna chronologię, czyli zaczynając od ostatnio ukończonej szkoły
  • Szkolenia i certyfikaty — potwierdzają nie tylko uprawnienia do wykonywania danego zawodu, ale pokazują również, że podnosisz swoje kwalifikacje i zdobywasz nowe umiejętności

Nie można zapomnieć o klauzuli dotyczącej przetwarzania danych – bez niej rekruterzy w Podsumowanie zawodowe

świetle obecnie funkcjonujących przepisów RODO nie maja prawa się z Tobą skontaktować!

To, czy załączysz zdjęcie czy też nie, jest kwestią indywidualną. Pamiętaj jednak, decydując się na zamieszczenie fotografii, że powinna być wykonana profesjonalnie oraz nie przedstawiać Cię nazbyt prywatnie.

Wymienione wyżej sekcje stanowią uniwersalne elementy każdego profesjonalnego CV i muszą się znaleźć w Twoim dokumencie, jeśli ma być skutecznym narzędziem w zdobyciu upragnionej posady.

Pamiętaj również o tym, że w profesjonalnym CV powinno się używać „słów kluczy”, zamieszczonych w ofercie pracy.

Poniżej prezentujemy dobry przykład wzoru CV.

Wzór CV

Anna Nowak

Księgowa

Tel.: 123 456 789

anna.nowak@gmail.com

https://www.linkedin.com/in/anna-nowak

 

Podsumowanie zawodowe

Jestem efektywną główną księgową z doświadczeniem w nadzorowaniu procesów finansowo-księgowych oraz wiedzą w zakresie standardów IFRS i ustawy o rachunkowości. Dzięki merytorycznej wiedzy, jak również rozwiniętym cechom społecznym, skutecznie buduję i utrzymuję relacje biznesowe w międzynarodowym środowisku. Ponadto, cechuje mnie konsekwencja w działaniu oraz duże zaangażowanie w wykonywane obowiązki. Chciałabym nadal rozwijać się zawodowo w obszarach związanych z prowadzeniem nowoczesnej księgowości i usług podatkowych.

 

Doświadczenie

10.2017 – obecnie Lorem Ipsum

Stanowisko: Księgowa

Zakres obowiązków:

  • Prowadzenie ksiąg w ramach ustalonych procedur, nadzorowanie procesu zamknięcia miesiąca
  • Księgowanie dokumentów: faktury, wyciągi bankowe, dokumenty wewnętrzne (w tym magazynowe – PZ, RW)
  • Przygotowanie miesięcznych deklaracji podatkowych VAT-7/EU, CIT, PIT
  • Analizowanie danych z wyciągów bankowych i ksiąg
  • Analizowanie odchyleń od budżetów i standardów
  • Budowanie i utrzymywanie relacji z klientami

Osiągnięcia:

  • Wysoka jakość prowadzonych ksiąg w latach 2018-2021, została potwierdzona raportami audytorskimi oraz kontrolami podatkowymi bez zastrzeżeń

10.2009 – 09.2017 Lorem Ipsum

Stanowisko: Księgowa

Zakres obowiązków:

  • Księgowanie dokumentów: faktury, wyciągi bankowe
  • Lorem Ipsum
  • Lorem IPsum

Umiejętności merytoryczne

  • Znajomość standardów księgowych IFRS oraz polskiej ustawy o rachunkowości
  • Samodzielne prowadzenie ksiąg rachunkowych
  • Rozwinięte zdolności analityczne i numeryczne
  • Optymalizacja procesów biznesowych
  • Wdrażanie systemów ERP – moduły księgowe i podatkowe

Wykształcenie

2012 – 2017 Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie

Kierunek: Finanse i Rachunkowość, specjalność rachunkowość. Magister

2009 – 2012 Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie,
Kierunek: Ekonomia, specjalność rachunkowość i controlling. Licencjat

Szkolenia

Podatek Vat w świetle zmiany ustawy w roku 2020. Organizator: Lorem Ipsum

Zmiany w Ustawie o Rachunkowości. Organizator: Lorem Ipsum

Zainteresowania

Pasjonuję się haftowaniem oraz pielęgnacją ogrodu

Sekcje w CV

Nagłówek CV/ Dane osobowe

Zaczynając od góry dokumentu, w nagłówku CV wpisz swoje imię i nazwisko wraz ze stanowiskiem, tak, aby od razu rzucało się w oczy. Warto zastosować większą czcionkę, pogrubienie czy wyśrodkowanie tej części.

Pozostałe dane osobowe takie jak: adres e-mail, numer telefonu czy link do profilu na LinkedIn (jeśli taki posiadasz) możesz zaplanować w sekcji umieszczonej poniżej nagłówka lub równolegle, po lewej lub prawej stronie.

Ważne! Daty urodzenia, adresu czy stanu cywilnego obecnie się nie zamieszcza w profesjonalnych dokumentach aplikacyjnych. Podawanie tych danych jest niezgodne z RODO.

Podsumowanie zawodowe

Podsumowanie zawodowe jest ważnym elementem profesjonalnego CV, ale ten krótki opis sylwetki kandydata nadal nie jest standardem i zamieszcza go tylko trochę ponad połowę wszystkich kandydatów. Dla Ciebie oznacza to, że dodając sekcję podsumowania zawodowego, możesz skuteczniej się wyróżnić i zwiększyć swoją szansę w zdobyciu pracy.

Profil zawodowy przygotuj zgodnie z poniższymi wskazówkami:

  • Przedstaw kim jesteś (np. „Jestem efektywnym menedżerem, z bogatym doświadczeniem obejmującym przede wszystkim zarządzanie sprzedażą, w branży budowlanej i produkcyjnej w środowisku międzynarodowym”)
  • Wymień swoje kluczowe sukcesy i kompetencje /umiejętności (np. „Dzięki znajomości nowoczesnych narzędzi sprzedaży, udało mi się rozwinąć działalność exportowej oraz systematycznie zwiększać sprzedaż na rynkach lokalnych w segmencie ….)
  • Nie zapominaj o umiejętnościach miękkich/ interpersonalnych (np.” Mam wysoko rozwinięte cechy społeczne, które wykorzystuję do budowania efektywnej współpracy na wszystkich szczeblach międzynarodowej organizacji.”)
  • Napisz o swoich celach zawodowych (np. „Chciałbym wykorzystać i poszerzyć swoje kompetencje zarządzania sprzedażą na stanowisku….w branży…….”)

Wskazówka dotyczaca podsumowania zawodowego

Doświadczenie zawodowe

Przedstawiając doświadczenie zawodowe stosujemy zasadę

odwrotnej chronologii

Oznacza to, że zaczynamy opis od obecnego stanowiska, przechodząc następnie do starszych.

11.2018 – obecnie

Administrator IT. Lorem Ipsum SA

Osiągnięcia

 

 

 

Zakres odpowiedzialności

  • Wdrożenie systemu do obsługi zamówień online i dystrybucji oferty produktowej, co przełożyło się na większą ilość zamówień, powodując ….% wzrost sprzedaży
  • Efektywna administracja IT serwerami w środowiskach Microsoft Server, Bazami SQL oraz aplikacją Lorem Ipsum

 

  • Zarządzanie i aktualizowanie stron WWW (wtyczki, aktualizowanie WordPress)
  • Obsługa zgłoszeń użytkowników w aplikacji Lorem Ipsum
  • Instalacja oraz konfiguracja systemów komputerowych
  • Nadzorowanie procesu doboru oraz zakupu nowego sprzętu
  • Współpraca z operatorami usług telekomunikayjnych
07.2014 – 10.2018

Zakres odpowiedzialności

Informatyk. Lorem Ipsum SA

  • Administrowanie sieciami TCP/IP
  • Montaż sprzętu komputerowego oraz urządzeń peryferyjnych
  • Instalacja oraz konfiguracja oprogramowania
  • Naprawa i modernizacja sprzętu IT

W opisie doświadczenia oprócz nazwy stanowiska i okresu zatrudnienia trzeba, najlepiej w punktach, wymienić swoje kluczowe osiągnięcia i obowiązki. Można zacząć od sukcesów – podanie konkretnych rezultatów swojej pracy zdecydowanie wyróżni Twoją aplikację.

Jeśli udało Ci się:

– usprawnić działanie procesu którym się zajmujesz lub jeśli jesteś menedżerem – za który odpowiadasz

– zdobyć nowe rynki do sprzedaż czy odbiorców dla produktu firmy

– obniżyć koszty np. transportu

Przedstaw to w sposób mierzalny np. w procentach.

Z reguły należy unikać podawania danych np. zwiększyłem sprzedaż o 15 milionów PLN.

Następnie przechodząc do opisu wykonywanych zadań, pamiętaj, żeby unikać zbyt ogólnych sformułowań w rodzaju administracja IT, zarządzanie projektami etc. Zadania na stanowisku, o które się ubiegasz, mogą różnić się w zależności od wielkości firmy i jej struktur, branży oraz obszarów działalności, dlatego przedstaw dokładnie czym się zajmowałeś. Zwracaj zawsze uwagę na wymagania zawarte w ofercie pracy i odnoś się w swoim CV do nich.

Istotne jest również zachowanie właściwych proporcji w opisie doświadczenia.

Zazwyczaj najwięcej miejsca należy poświęcić na stanowiska ostatnio zajmowane, a te starsze opisać w skróconej formie.

Umiejętności w CV

Analizując oferty pracy, w pierwszej kolejności sprawdzamy jakie kompetencje są wymagane od kandydata na danym stanowisku.

Wszystkie pożądane umiejętności, które ma posiadać idealny kandydat, zawarte w ogłoszeniu, stanowią jednocześnie tzw. „słowa klucze”, po których wspominane na początku artykułu, programy ATS wyszukują CV. Odnieś się zatem bezpośrednio do wymagań potencjalnego pracodawcy, wymieniając jednak tylko te umiejętności, które faktycznie posiadasz. Możesz posiłkować się wymaganiami z innych ofert pracy na to stanowisko. Poprzez przedstawienie dodatkowych kwalifikacji, uzyskasz przewagę nad pozostałymi aplikantami.

W opisie umiejętności staraj się przedstawić jak najwięcej konkretów. Nie możesz także zapomnieć o graficznym aspekcie swojej aplikacji.

Najlepiej umieścić sekcję Umiejętności/Kompetencje pod danymi osobowymi. To pozwoli na szybkie odnalezienie Twoich atutów przez pracodawcę.

Aby było jak najbardziej czytelne i przejrzyste, podziel umiejętności na zawodowe/ merytoryczne
i interpersonalne.

MERYTORYCZNE:

  • Administracja serwerami
  • Konfiguracja i diagnostyka działania urządzeń sieciowych
  • Zarządzanie stronami www
  • Rozwiązania wspierające bezpieczeństwo danych (RODO)
  • Tworzenie infrastruktury sieciowe

INTERPERSONALNE:

  • Bardzo dobra organizacja pracy własnej i zespołu
  • Samodzielność w podejmowaniu decyzji
  • Silna orientacja na realizację celów oraz wprowadzanie ulepszeń

Optymalizacja CV

Wykształcenie

Przedstawiając swoje wykształcenie oraz odbyte kursy i szkolenia, stosujemy odwrotną chronologię, zaczynając od ostatnio uzyskanych. Wystarczy wymienić najwyższy szczebel swojej edukacji, zatem rezygnujemy z podawania szkół średnich.

Przykład

2019 – 2021, Międzynarodowa Wyższa Szkoła Logistyki i Transportu we Wrocławiu, kierunek: Transport i Spedycja. Magister

2016 – 2019, Politechnika Wrocławska: kierunek: Informatyka. Inżynier

Kursy i certyfikaty w CV

W wielu branżach, przykładowo – w finansach czy IT, zdobywanie kolejnych obszarów doświadczenia potwierdzonych uzyskanym certyfikatem, jest nie tyle ważne, co niezbędne. Warto umieścić je w oddzielnej sekcji. Pamiętaj jednak, żeby nie wymieniać szkoleń i kursów, które nie są związane z ofertą pracy, na którą aplikujesz.

Profesjonalne

JAK WYGLĄDA PROFESJONALNE CV?

Wiesz już, że powinno być odpowiednio sformatowane i zawierać kilka sekcji, w których zawrzesz wszystkie potrzebne informacje o swoim doświadczeniu i kompetencjach zawodowych.

Podsumowując, wykorzystaj ogólne wskazówki odnośnie skutecznego przygotowania profesjonalnego dokumentów aplikacyjnych:

  • Twoje CV powinno zmieścić się na jednej stronie (ewentualnie dwóch, jeśli posiadasz naprawdę obszerne doświadczenie zawodowe)
  • Zadbaj, aby CV było przejrzyste i napisane czytelną czcionką
  • Upewnij się, że nie zawiera żadnych błędów (ortograficznych oraz interpunkcyjnych)
  • Umieść aktualne dane osobowe – adres e-mail i numer telefonu w wydzielonej sekcji
  • Jeśli posiadasz profil LinkedIn, dodaj link
  • Gotowe CV zapisz w PDF, aby zachować formatowanie dokumentu

Zamów profesjonalne cv

Zamów profesjonalne CV !

Poniżej znajdziesz przykładowe CV i praktyczne wskazówki jak napisać profesjonalne CV

Wzory CV dla Informatyka

Raport portalu Stack Overflow „Developer Survey Results 2018” pokazuje, że około trzech czwartych profesjonalnych programistów, którzy wzięli udział w ankiecie, ma mniej niż 35 lat.

To znak, że rynek programistów wciąż się rozwija, a zapotrzebowanie w branży nieustannie rośnie. Dla doświadczonych programistów to z kolei sygnał, aby byli czujni i gotowi na adaptację kolejnego pokolenia w branży.

Informatyka to wciąż jedna z najpopularniejszych i najpewniejszych dziedzin, w której nie musisz martwić się o brak zatrudnienia.

Aby zdobyć znaleźć jednak pracę w najlepszych firmach, musisz pokonać dużą konkurencję. Korzystając z naszych wskazówek i wzorów CV, przygotujesz profesjonalny dokument aplikacyjny dla informatyka czy web developera.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Od czego powinieneś zacząć przygotowanie swojego CV?
  • Co koniecznie powinieneś w nim zamieścić, by wyróżnić się na rynku pracy?
  • Jak je napisać, nawet jeśli nie posiadasz doświadczenia w branży informatycznej?
  • Jakie cechy i umiejętności zamieszczają informatycy i programiści w swoich CV?

Zamów profesjonalne CV !

Wybierz odpowiedni wzór CV dla siebie i zamów usługę profesjonalne CV!

CV_wzory_informatyk1

Podsumowanie, czyli od czego zacząć CV informatyka

Obserwując zachowania konsumentów przed zakupem, zauważamy, że klient robi tzw. research i zapoznaje się z opisem, opiniami, wadami, zaletami i szczególnymi cechami produktu.

Wyobraź sobie, że to Ty jesteś produktem, w który Pracodawca chce zainwestować swoje pieniądze, czas i wiedzę. Dostaje Twoje CV i na podstawie zawartych w nim informacji, tworzy o Tobie własną opinię. To właśnie kluczowy moment.

Jeśli Pracodawca zostanie zainteresowany masz ogromne szanse na to, że będzie chciał Cię poznać osobiście. Jednak aby tak się stało, przygotuj sekcję Podsumowanie na początku dokumentu. Większość kandydatów popełnia jednak błąd, kopiując podsumowanie z gotowych wzorów CV dostępnych w sieci.

Najlepiej dostosować podsumowanie do profilu stanowiska i wymienić w nim:

  • Kim jesteś i w jakich dziedzinach posiadasz doświadczenie (np. Jestem programistą z doświadczeniem w rozwijaniu oprogramowania….)
  • Konkretne osiągnięcia (np. Wdrożenie nowej wersji zadań …)
  • Znajomość narzędzi/języków programowania (np. Posiadam dobrą znajomość programowania w języku JAVA oraz relacyjnych baz danych (SQL).)
  • W jakich obszarach poszukujesz możliwości rozwoju (np. Obecnie chciałbym zdobywać i pogłębiać doświadczenie w programowaniu jako JAVA Developer.)

Dlaczego podsumowanie jest tak istotne w tym przykładzie? Przedstawiając swoje doświadczenie i kompetencje stajesz się bardziej wiarygodny. Wykorzystanie konkretnej oferty pracy i oczekiwań Pracodawcy podkreśli to, że jesteś zdecydowany na rozwój dokładnie w tym kierunku.

Wskazówka jak pisać CV

Jeśli nie posiadasz doświadczenia i dopiero zaczynasz swoją karierę, napisz w czym się specjalizujesz, jak chciałbyś się rozwijać i jakie zdobyte już umiejętności jesteś w stanie wykorzystać na danym stanowisku.

Poniżej przedstawiamy przykładowe oferty pracy:

Oferta pracy na programiste
Oferta pracy na programiste

Przykłady podsumowania zawodowego dla programisty:

Jestem ambitnym specjalistą, pasjonatem nowych technologii oraz programowania. Posiadam dobrą znajomość programowania w języku JAVA oraz relacyjnych baz danych (SQL). Mam wysoko rozwiniętą zdolność analitycznego myślenia oraz potrafię samodzielnie rozwiązywać problemy. Cechuje mnie także zaangażowanie i sumienność. Obecnie chciałbym zdobywać i pogłębiać doświadczenie w programowaniu jako Junior JAVA Developer.

Jestem kompetentnym Senior Developerem, z doświadczeniem w pracy w międzynarodowym środowisku. Mam konkretne osiągnięcia w zakresie optymalizacji procesu migracyjnego pod względem wydajności oraz tworzenia efektywnych rozwiązań technicznych dla klientów. Posiadam znajomość m.in. języków programowania JavaScript/SQL, frameworków Spring/Hybernate oraz systemu kontroli GIT. Cechuje mnie silna motywacja, zdolność do szybkiego uczenia się oraz umiejętność krytycznego myślenia.

Dlaczego powyższe podsumowania umieszczone w CV zwrócą uwagę pracodawcy?

  • 1. W obu podsumowaniach pracodawca dostaje informację o posiadanym doświadczeniu, stanowisku lub specjalizacji.
  • 2. Kandydat podkreślił konkretne umiejętności, które są wymagane lub oczekiwane przez pracodawcę (np. JavaScript/ SQL)
  • 3. Kandydat informuje również w jakich obszarach lub na jakim stanowisku chciałby się rozwijać.

Przykład podsumowania dla studenta lub osoby nieposiadającej doświadczenia:

Jestem studentem V roku Informatyki na wydziale Matematyki i Informatyki Politechniki Krakowskiej. Interesuję się językami programowania oraz technologią komputerową. Obecnie staram się doskonalić swoje umiejętności w zakresie programowania Java. Chciałbym wykorzystać je na stanowisku Junior Java Developer w Państwa firmie.

Wymagania i oczekiwania pracodawców często przewyższają nasze doświadczenie i osiągnięcia, dlatego warto zawrzeć w swoim CV informację o chęciach rozwoju i możliwości poszerzania swoich kwalifikacji.

Wielu pracodawców jest w stanie poświęcić czas i pieniądze na kursy i szkolenia, by zyskać w zamian ambitnego pracownika, który przyczyni się do rozwoju firmy.

Doświadczenie i osiągnięcia

Podsumowanie to dopiero pierwszy krok. Kolejną istotną sekcją są osiągnięcia oraz zdobyte doświadczenie. Na pewno korzystanie z „gotowców” wzorów CV nie będzie dobrym rozwiązaniem.

Zdecydowanie rekomendujemy podział na dwie części. Osobno umieszczamy w CV sekcję z osiągnięciami, a osobno z doświadczeniem.

Uzupełniając kolejne stanowiska warto zachować ten sam styl i schemat. Pamiętaj o kilku ważnych rzeczach:

  • Podaj kilka osiągnięć (max. 3-5, z których jesteś najbardziej dumny)
  • Daty rozpoczęcia i zakończenia współpracy (wystarczy miesiąc i rok np. 09.2016 – obecnie lub V.2016 – X.2018)
  • Najważniejsze obszary zakresu odpowiedzialności (zazwyczaj minimum to 3, maximum to 7)
  • Stanowisko, nazwę firmy i ewentualnie miejscowość, w której pracowałeś

Dlaczego warto uzupełnić osiągnięcia? Dla Pracodawcy istotne jest, w jakim stopniu jako jego pracownik przyczynisz się do rozwoju firmy i generowania zysków. Osiągnięcia określają konkretnie jak skutecznym jesteś pracownikiem. Opisz nie więcej niż 3-5 sukcesy z różnych stanowisk związanych z branżą.



Co pracodawca zyska jeśli zastosujesz taki schemat w CV?

  • 1. Przejrzystość i czytelność. Wszystkie informacje są klarownie przedstawione. Obie sekcje są widoczne, dzięki czemu ważne informacje łatwiej rzucają się w oczy.
  • 2. Konkretne informacje. Użyte tutaj dokładne szczegóły dotyczące pełnionej funkcji sprawiają, że pracodawca szybciej będzie mógł ocenić czy spełniasz jego wymagania.
  • 3. Mierzalność osiągnięć. Używanie liczb i konkretnej skali wzrostu pozwala na realne przedstawienie skali osiągnięcia.
  • 4. Daty i stanowiska. Wyodrębnienie stanowiska ułatwia czytanie Pracodawcy, a podanie dat z dokładnością do miesięcy zwiększa wiarygodność kandydata.

Nie wiesz jak opisać swoje osiągnięcia zawodowe w CV? Odpowiedz na poniższe pytania:

  • Czy miałeś swój udział w optymalizacji lub usprawnieniu jakiegoś procesu? Jeśli tak, podaj konkretne zmiany np. procentowe.
  • Czy wprowadziłeś innowację, aby praca była wykonywana szybciej lub efektywniej?
  • Czy miałeś wpływ na zwiększenie oszczędności w firmie? Podaj dane lub konkretne działania, których się podjąłeś.

Umiejętności

Branża IT bardziej doceni pracownika, który będziesz posiadał tzw. twarde umiejętności.

Pamiętaj, aby by najpierw skupić się na tych umiejętnościach, które pracodawca wymienia w ofercie pracy i jednocześnie które posiadasz.

Absolutnie nie powinno się kopiować umiejętności które zawierają gotowe wzory CV czy bezpłatne kreatory dostępne w internecie.

Podobnie jak w przypadku doświadczenia, warto wyodrębnić i podzielić umiejętności na sekcje np. technologie, narzędzia, systemy, w zależności od potrzeb. Taki zabieg sprawi, że CV mimo dużej ilości informacji nadal pozostanie przejrzyste i czytelne.

Oto przykładowy wzór kompetencji i umiejętności, jakie informatycy umieszczają w swoich dokumentach aplikacyjnych:

Technologie:

  • Pyton,
  • Django,
  • Celery,
  • BASH,
  • Ansible,
  • Kubernetes,
  • SQL/PostgreSQL,
  • NoSQL/Cassandra,
  • Java Script, Java SE 8
  • Maven
  • XML oraz HTML / CSS

Standardy IT:

  • Git/GitHub,
  • Agile,
  • Lint,
  • UniTest,
  • Mock,
  • CI pipeline, CD pipeline
  • Spring
  • Hibernate

Systemy:

  • Ubuntu,
  • CentOS/RHEL,
  • Virtualisation/LightVirtualisation
  • Git
  • NetBeans IDE
  • Selenium Webdriver

Pod sekcją “Umiejętności” umieść również informację dotyczącą poziomu znajomości języków obcych.

Możesz to zrobić opisowo, np. “język angielski – poziom średniozaawansowany (B2)” i za pomocą ocen graficznych (np. kropek, tabelki, paska).

4

Oprócz umiejętności, doświadczenia i osiągnięć, pracodawca na pewno zwróci uwagę na Twoje wykształcenie. Duże znaczenie mogą mieć również kursy, szkolenia, certyfikaty czy praktyki związane z branżą.

Warto zamieścić w CV wszystkie powyższe informacje jeśli nie posiadasz doświadczenia. Pamiętaj o podstawowych zasadach:

  • Nie wymieniaj szkoły średniej. Opisz kierunek studiów i specjalizację.
  • Nie wspominaj również o tytule pracy dyplomowej, średniej na studiach, czy stypendium. Umieść tylko te informacje, które mogą zainteresować pracodawcę.
  • W opisie wykształcenia umieść: pełną nazwę uczelni, kierunek i specjalizację, uzyskany tytuł oraz lata trwania np. 2013 – 2015



Co wpisać w części Wykształcenie, jeśli nie ukończyłeś studiów?

Jeśli zdobywałeś swoje doświadczenie np. w technikum, umieść tę informację w CV, i podaj rodzaj szkoły szczególnie jeśli jej profil miał związek z tzw. przedmiotami ścisłymi. Dodaj też wszystkie kursy i szkolenia związane z branżą IT.

Wzór opisu wykształcenia dla technika informatyka:

2014 – 2017 Zespół Szkół Łączności w Krakowie
Kierunek: Technik informatyk
Kwalifikacja: projektowanie i wykonywanie lokalnej sieci komputerowej, administrowanie sieciowymi systemami operacyjnymi, konfigurowanie urządzeń sieciowych, serwerów, routerów, tworzenie aplikacji internetowych, projektowanie grafiki komputerowej

Szkolenia i certyfikaty

Ukończone szkolenia i certyfikaty wzbogacą Twoje profesjonalne CV. Przy każdym z nich podaj daty oraz nazwy szkoleń, a także jego organizatora.

Skup się na takich, które będą szczególnie interesujące dla pracodawcy.

Przykładowe kursy, które informatycy umieszczają w dokumentach aplikacyjnych:

  • ALX Akademia Linuxa. Bootcamp: Kurs Nauka programowania i język JAVA. Tematyka: programowanie strukturalne, obiektowe, JAVA, bazy danych (SQL), XML – 06.2018
  • The Complete SQL Bootcamp – Udemy.com; Kurs JAVA średniozaawansowany – StrefaKursow.pl – 03.2018
  • Kurs Git system kontroli wersji – StrefaKursow.pl; Kurs Spring Framework od podstaw – StrefaKursow.pl, 09.2017
  • Software Development Academy, Kurs programowania JAVA, 03.2018– 06.2018
  • „Oracle CertifiedAssociate, Java SE 8 Programmer – Lipiec 2018
  • Warsztaty Ruby on Rails, Netguru, Katowice 10/2017

Zainteresowania

W sekcji zainteresowań pokaż pracodawcy to, czym interesujesz się poza pracą i studiami.
Pracodawcy cenią kandydatów, dla których praca jest zarówno pasją, dlatego dodaj tę informację, jeśli szerzej interesujesz się branżą.

Nie ograniczaj się do kilku słów jak np. książki, technologia, sport. Rozwiń rodzaj literatury, zakres technologii czy konkretne dyscypliny sportu.

Przykłady zainteresowań:

Literatura klasyczna, Sport (pływanie, piłka nożna), Muzyka (gitara basowa i syntezatory analogowe), Technologia sztucznej inteligencji, Social media, nauka nowych języków programowania.

Podsumowując:

Skuteczne i profesjonalne CV można na pewno napisać samemu, jednak wiąże się to z poświęceniem dużej ilości czasu i ryzykiem popełnienia błędów które będą Cię kosztowały utratę szansy na zmianę pracy. Po prostu inni kandydaci, niejednokrotnie ze słabszymi kwalifikacjami, może będą umieli się lepiej „sprzedać”.

Warto zlecić to zadanie profesjonalistom którzy mają międzynarodowe doświadczenie. Dodatkowo otrzymasz indywidualne wskazówki od experta które pomogą zmienić prace i wysłać aplikacje na właściwe stanowisko.

Dlatego rekomendujemy skorzystanie z naszej usługi Profesjonalne CV na zamówienie.

Zamów profesjonalne CV !

Wzory CV dla Przedstawiciela Handlowego/Handlowca

Właśnie szukasz pracy jako przedstawiciel handlowy? Według danych serwisu Pracuj.pl, około 35% wszystkich ogłoszeń o pracę dedykowanych jest handlowcom. To dla Ciebie dobra wiadomość, ale dla pracodawcy znalezienie wyróżniającego się kandydata to wyzwanie. Wyobraź sobie, ze jesteś na jego miejscu i szukasz odpowiedniej osoby na stanowisko specjalisty sprzedaży/handlowca.

Po przeczytaniu naszego artykułu będziesz wiedział jak stworzyć profesjonalne CV, odpowiadające profilowi poszukiwanego kandydata, które zwróci uwagę pracodawcy.
Dowiesz się także, jak opisać swoje umiejętności i doświadczenie zawodowe lepiej, niż robi to 90% aplikujących.

Skorzystaj z naszego poradnika, a znajdziesz wiele wzorów i przykładów jak przygotować podsumowanie zawodowe oraz zaprezentować odniesione sukcesy w realizacji obowiązków.

Wykorzystaj nasze wskazówki, dzięki którym uda Ci się znaleźć wymarzoną pracę.

Poniżej przykładowe wzory CV dla przedstawicieli Handlowych

CV_wzory_Handlowiec_grafika

Podsumowanie zawodowe

Możesz zwrócić uwagę pracodawcy tworząc tzw. podsumowanie zawodowe na początku dokumentu aplikacyjnego. To jedna z najważniejszych sekcji, w której podkreślisz swoje zalety i nawiążesz do oczekiwań stawianych w ogłoszeniu o pracę. Nie popełnij jednak błędukopiując podsumowanie z gotowych wzorów CV dostępnych w Internecie.

Zastanów się jakie cechy i umiejętności powinien posiadać idealny handlowiec.

Podpowiemy Ci, co naszym zdaniem najbardziej liczy się w sprzedaży.

  • Orientacja na cel
  • Umiejętność budowania relacji /pozyskiwania klientów
  • Zdolności negocjacyjne
  • Znajomość nowoczesnych technik sprzedaży
  • Komunikatywność 

Wykorzystaj powyższe określenia opisując swoje kompetencje, aby Twoje profesjonalne CV było skuteczne.

Twoje podsumowanie powinny być opisane krótko i odpowiadać na najważniejsze dla pracodawcy 3 pytania:

    • 1. Jaka jest Twoja specjalizacja i doświadczenie w sprzedaży?

„Jestem efektywną Specjalistką, z 5-letnim doświadczeniem w obszarze sprzedażowej i posprzedażowej obsługi klienta / Ambitny i kompetentny specjalista z praktycznym doświadczeniem w obszarze sprzedaży i kompleksowej obsłudze klienta

    • 2. Jakie masz największe osiągnięcia zawodowe?

Najlepiej odnieść się w CV do wyników sprzedaży i napisać o swoich sukcesach w realizacji celów.

„Pracując dla firmy …. zwiększyłem sprzedaż asortymentu … o 15% w ciągu II i III kwartału 2018”
Zredukowałem koszty obsługi klienta o 12% w latach 2017-2018
Zrealizowałem cele sprzedażowe na poziomie 111% w latach 2016-2018UWAGA: sukcesy opisujemy konkretnie i w czasie przeszłym

    • 3. Gdzie chciałbyś pracować? Na jakie stanowisko składasz aplikację?

„Aktualnie chciałbym rozwijać swoje doświadczenie/ szukam nowych wyzwań na stanowisku( nazwa stanowiska, o które się ubiegasz)”
„Obecnie poszukuję nowych możliwości rozwoju zawodowego na stanowisku ( …)”

Dzięki umieszczeniu podsumowania zawodowego w swoim CV, uda Ci się wyróżnić spośród innych aplikujących, którzy nie wiedzą, że warto przygotować tę sekcję. Najlepiej za każdym razem dopasować je do konkretnego ogłoszenia. Przekonasz wtedy pracodawcę, że nie jesteś przypadkowym kandydatem, który masowo wysyła swoje zgłoszenia.

Przykład:

Jestem skutecznym handlowcem, z doświadczeniem w obszarze sprzedaży B2B i Business Development. Mam umiejętność stosowania zaawansowanych narzędzi marketingowych oraz technik sprzedaży, dzięki bardzo dobrej znajomości rynku. Priorytetowo traktuję budowanie i utrzymywanie efektywnych relacji z kluczowymi partnerami handlowymi. Mam wysoko rozwinięte umiejętności organizacyjne, ustalania priorytetów i realizowania celów. Cechuje mnie także komunikatywność oraz wysoka etyka zawodowa. Obecnie jestem gotowy na nowe możliwości rozwoju na stanowisku (…)

Dlaczego to podsumowanie zwróci uwagę pracodawcy w Twoim CV?

  • (1) Kandydat posiada wymagane doświadczenie zawodowe
  • (2) Ma sukcesy w zakresie pozyskiwania i obsługi klienta, które można zweryfikować, ponieważ została podana nazwa firmy i konkretne, uzyskane wyniki
  • (3) Posiada wymagane umiejętności
  • (4) Silne nastawienie na cel

Przy tworzeniu skutecznego podsumowania zawodowego kieruj się poniższymi wskazówkami:

  • Pamiętaj o dostosowaniu do oferty pracy. Wymień te doświadczenia, umiejętności i osiągnięcia, które do niej nawiązują. W ten sposób pokażesz, że nie wysyłasz CV masowo i naprawdę zależy Ci na pracy właśnie w tej firmie.
  • Unikaj ogólników, które może wpisać każdy (np. Jestem uczciwy). Używaj danych takich jak liczby, procenty, nazwy firm, w których pracowałeś. Dzięki temu uzyskasz większą wiarygodność w oczach pracodawcy.
  • Wskaż, że Twój cel zawodowy pokrywa się z celami firmy, do której aplikujesz oraz napisz jak sprawisz, że wspólnie go osiągniecie.
  • Nie ujawniaj danych, które mogą być poufne w Twojej poprzedniej lub obecnej pracy.
  • Stosuj pogrubienia dla istotnych informacji (osiągnięć czy też nazw firm, w których pracowałeś). Dzięki temu przyciągniesz wzrok czytającego w swoim profesjonalnym CV.
  • Unikaj w podsumowaniu zawodowym cytatów, motta czy złotych myśli.
  • Uważaj na błędy i literówki. Nie buduj długich i rozbudowanych i zdań, które źle się czyta i łatwo można zgubić sens. Pisz językiem prostym i komunikatywnym.
  • Nie nadużywaj słów wartościujących, takich jak np. najlepszy handlowiec, odnoszący wyjątkowe sukcesy zawodowe i pamiętaj o języku korzyści.

Opis doświadczenia zawodowego/zakresu obowiązków

Kolejnym krokiem w budowaniu skutecznego CV jest opis wykonywanych obowiązków. W tej części również warto wymienić swoje osiągnięcia. Część osób wykorzystuje gotowe wzory CV z internetu, kopiuje listę obowiązków typowych dla danego stanowiska, jednak jest to oczywiście duży błąd

Podanie konkretnych rezultatów swojej pracy zdecydowanie wyróżni Twoją aplikację.

Jeśli nie wiesz, jak opisać swoje osiągnięcia, odpowiedz na nasze pytania pomocnicze:

    • Czy udało Ci się zrealizować stawiane przed Tobą cele?

Tutaj przydatne będą procenty i podanie konkretnych osiągnięć, nagród czy wyróżnień jakie otrzymałeś

    • Ilu nowych klientów pozyskałeś?

Ponownie warto wskazać w CV w ujęciu procentowym

  • Jak usprawniłeś obsługę klienta lub przyspieszyć realizację zamówień?
  • Może wpadłeś na pomysł, który pozwolił wykonywać pewną część pracy bardzie efektywnie np. usprawnienie obsługi klienta ?
  • Jaki efekt przyniosły prowadzone przez Ciebie negocjacje cenowe? Ile procent oszczędności wynegocjowałeś?

Wybierz maksymalnie 7-8 najważniejszych obowiązków i  3-5 sukcesów na każdym stanowisku, które dotąd zajmowałeś.

Domyślasz się dlaczego pierwszy opis jest skuteczniejszy w budowaniu profesjonalnego CV?

Po pierwsze – przejrzystość – sekcja doświadczenie została podzielona na Osiągnięcia i Obowiązki co pozwala uwidocznić najważniejsze informacje. Jest również nagłówek z nazwą zajmowanego stanowiska oraz firmy, co dodatkowo podnosi wiarygodność kandydata.
Po drugie – konkrety – opisano dokładnie sukcesy z wykorzystaniem danych takich jak procenty i liczby, aby w pełni zobrazować i podkreślić zalety aplikanta.
Po trzecie – adekwatność – prezentowany zakres obowiązków pozwala potencjalnemu pracodawcy zauważyć, że kandydat spełnia jego wymagania.

Umiejętności

Kolejną sekcją, której nie możesz pominąć są umiejętności. To również ważna część CV, która może zadecydować o końcowej ocenie Twojej aplikacji. Warto zwrócić uwagę na kompetencje zawodowe.

Jakie są kluczowe kompetencje zawodowe przedstawiciela handlowego?

  • Nastawienie na cel
  • Znajomość technik sprzedaży i negocjacji
  • Budowanie relacji biznesowych/Pozyskiwanie klientów
  • Profesjonalna obsługa klienta

Podobnie jak w poprzednich sekcjach, postaraj się wyróżnić, nie zapominając jednak, że wszystkie pożądane umiejętności jakie ma idealny kandydat na handlowca znajdziesz w ogłoszeniu. Możesz także sprawdzić jakie wymagania mają inne oferty pracy na to stanowisko. Jeśli posiadasz dodatkowe kwalifikacje, uzyskasz przewagę nad pozostałymi aplikantami. W opisie umiejętności staraj się przedstawić jak najwięcej konkretów.

Możesz dodać kolejne rodzaje kompetencji jak np. interpersonalne oraz IT.

Przykłady:

Interpersonalne:

  • Kreatywność
  • Zdolność do samodzielnej pracy w zespole
  • Dobre umiejętności interpersonalne i komunikacyjne
  • Odporność na stres
  • Niezawodność i zaangażowanie

IT:

  • Microsoft Office (zaawansowany Excel)
  • SAP (moduł sprzedaż)
  • CRM

Pozostałe:

  • Prawo jazdy kat. B
  • Dyspozycyjność (częste wyjazdy służbowe)

Wykształcenie

Do wykonywania zawodu przedstawiciela handlowego nie jest Ci co prawda potrzebne kierunkowe wykształcenie. Nie oznacza to jednak, że Twoje wykształcenie jest nieistotne. Często specjalistyczna wiedza np. techniczna jest niezbędna w przypadku przedstawicieli z branży przemysłowej, a ukończone studia z psychologii też mogą być atutem, podobnie jak np. studia MBA. Warto w profesjonalnym CV również podkreślić, że chcesz się rozwijać zawodowo, dlatego powinieneś wymienić najważniejsze kursy i szkolenia.

Jakie szkolenia i kursy wpisać w sekcji wykształcenie?

  • Techniki sprzedaży i negocjacji
  • Sztuka skutecznej prezentacji
  • Obsługa klienta

Zamów usługę: https://www.expercikariery.pl/oferta/dokumenty-aplikacyjne/profesjonalne-cv/

Wzory CV dla Księgowej / Księgowego

Według raportu Stowarzyszenia Księgowych w Polsce „Autoportret Księgowych”, księgowi nie muszą długo czekać na zatrudnienie.

Ponad połowa respondentów znalazła nowe miejsce pracy w ciągu okresu 1-3 miesiąca.

Relatywnie krótki czas procesu rekrutacji to znak dla pracodawców, aby należycie dbali o swoich pracowników. (Źródło: skwp.pl)

Aby potwierdzić obecne statystyki i z sukcesem zmienić miejsce pracy, warto przygotować profesjonalne CV zgodnie z obecnymi wymogami rynku pracy.

W tym artykule krok po kroku podpowiemy, co warto zamieścić, a co pominąć w takim dokumencie dla Księgowego / Księgowej.

Zamów profesjonalne CV !

Poniżej przedstawiamy przykładowy dokument dla Księgowego / Księgowej.

1

2

Na początku warto umieścić krótkie podsumowanie zawodowe, które będzie zachęcającym opisem obszarów doświadczenia, kwalifikacji, a także znajomości systemów, przepisów i programów księgowych.

Ważne, by pracodawca widział, w jakich dziedzinach się specjalizujesz, czy rozwijasz swoje kompetencje oraz jakie posiadasz umiejętności, które wykorzystasz w jego przedsiębiorstwie.
Podsumowanie powinno być dopasowane do konkretnej oferty pracy.

Używaj w profesjonalnym CV „słów kluczy”, zamieszczonych w ofercie pracy, a w opisach zastosuj pierwszą osobę liczby pojedynczej.

Przykłady podsumowania zawodowego

3

4

W podsumowaniu zawodowym udziel odpowiedzi na pytania:

  • W jakim obszarze księgowości posiadasz doświadczenie? „Jestem kompetentną księgową z doświadczeniem w prowadzeniu pełnej księgowości spółek.”
  • Jakie są Twoje najważniejsze kompetencje? „Posiadam ugruntowane umiejętności prowadzenia sprawozdawczości księgowej i podatkowej oraz przygotowania sprawozdań finansowych”
  • Jakiej pracy szukasz, gdzie chcesz się rozwijać? „Obecnie jestem gotowa na nowe możliwości rozwoju na stanowisku Księgowej w dziale Księgi Głównej.”

5

W sekcji doświadczenie również warto użyć „słów kluczy” zamieszczonych w ofercie pracy.

W tym celu należy przeanalizować „wymagania” i „obowiązki”, a następnie dopasować opis doświadczenia w CV do treści oferty.

Jeśli Twoje poprzednie stanowiska są zróżnicowane, a zakresy obowiązków nie są zbieżne ze sobą, umieść je osobno pod każdym stanowiskiem.

Wymień około 5-8 pozycji, uwzględniając najważniejsze obszary odpowiedzialności.

Postaraj się każdy obowiązek umieścić w jednej linijce.

Zdania powinny być szczegółowe, a nie ogólne jak np. “Nadzór nad całością spraw księgowych”

6

7

8

W sekcji wykształcenie podaj informacje w kolejności: poziom studiów, kierunek, nazwę uczelni, wydział oraz datę rozpoczęcia i zakończenia.

Uporządkuj szczegóły według jednolitego schematu, aby całość była czytelna i konkretna.

9

10

Zazwyczaj w CV nie zamieszcza się informacji o szkole średniej (poza osobami z wykształceniem podstawowym). Nie dodaje się również tematu pracy dyplomowej ani średniej ocen ze studiów.

11

W branży finansowej wszelkie certyfikaty potwierdzające Twoje kwalifikacje do wykonywania zawodu są na wagę złota.

Jak wskazuje raport Stowarzyszenia Księgowych, konieczność nieustannego uczenia się sprawia, że wraz ze wzrostem doświadczenia rośnie wartość rynkowa finansistów.

Warto zatem wymienić wszystkie kursy i szkolenia, które dotyczą aktualnych standardów księgowych i przepisów podatkowych.

12

13

Tym sposobem pracodawca otrzyma informację o tym, że nieustannie rozwijasz swoje kompetencje. To ważne szczególnie ze względu na dynamicznie zmieniające się przepisy prawne i księgowe.

14

Doświadczenie, wykształcenie i szkolenia to główny obszar zainteresowania pracodawcy. Jednak istotne również okazują się osobiste kompetencje, które wyróżnią Cię spośród innych kandydatów.

Postaraj się, aby nie były to ogólne sformułowania jak np. bogate doświadczenie w obszarze księgowości.

Można również, podobnie jak obszary doświadczenia, podzielić je na kilka sekcji np. umiejętności księgowe, interpersonalne, informatyczne i pozostałe.

15

16

Respondenci wspomnianego wcześniej raportu za najważniejszą cechę księgowych uznali skrupulatność. Równie pożądaną cechą jest uczciwość.

Pozostałe wymieniane to: odporność na stres i częste zmiany przepisów, dociekliwość, kreatywność, zdolność szybkiego podejmowania decyzji, asertywność, chęć pracy charytatywnej czy otwartość na ludzi.

Przygotowując profesjonalne CV w przedstawiony przez nas sposób, na pewno wyróżnisz się wśród innych kandydatów.

Zamów profesjonalne CV !

avatar
Anna Mikulska
Ekspert kariery, doświadczona Dyrektor Personalna, przeprowadziła ponad 500 projektów rekrutacyjnych. Przygotowuje CV oraz prowadzi symulacje interview. Swoją wiedzą dzieli się również odpowiadając na pytania w komentarzach.
LinkedIn
Opineo.pl - Słucham swoich klientów