Aktualności

Jak napisać profesjonalne CV do pracy w 2021 roku ? Porady experta i gotowe wzory na różne stanowiska

avatar

Czy wiesz że aplikując na dane stanowisko, statystycznie masz co najmniej kilkudziesięciu „przeciwników”? Spróbuj postawić się w roli rekrutera, który musi szybko wyłonić z kilkudziesięciu/kilkuset kandydatów tylko jednego, przedstawiając menedżerowi danego obszaru swoją rekomendację zazwyczaj w punktach. Ponadto, czas który rekruter poświęca na analizę każdego nadesłanego CV nie przekracza 10 sekund

To jednak nie wszystko. Większość pracodawców używa programów ATS w celu „przesiewania” życiorysów, które wyszukują CV pod kątem słów kluczowych, opisujących kwalifikacje poszukiwane u kandydata do pracy.

Jak napisać poprawnie CV

Korzystając z naszych wskazówek, dowiesz się jak stworzyć skuteczne CV, które zostanie zauważone przez specjalistów rekrutacyjnych. Tym samym pozwoli Ci przejść do kolejnego etapu rekrutacji.

W artykule przedstawimy:

  • wzory profesjonalnych dokumentów aplikacyjnych
  • formaty CV z podziałem na sekcje
  • przykładowe treści poszczególnych sekcji CV
  • wskazówki, jak trafnie dobierać słowa kluczowe

Zamów CV

Zamów profesjonalne CV !

Jak przygotować CV

Odpowiednia forma dokumentów aplikacyjnych jest podstawą w tworzeniu skutecznego CV, które nie może być jedynie opisem doświadczenia zawodowego, bez wyraźnej struktury i podziału na odpowiednie sekcje.

Jak już wspominaliśmy na wstępie, rekruterzy poświęcają zaledwie kilka sekund na daną aplikację, która tylko odpowiednio sformatowana, może przykuć ich uwagę.

Czytelny i przejrzysty format, który jest uniwersalny dla wszystkich stanowisk, powinien zawierać odpowiednie sekcje:

  • Dane kandydata – imię i nazwisko, numer telefonu, adres e-mail, miasto, można dołączyć link do profilu LinkedIn, jeśli posiadamy. Nie ma potrzeby umieszczać swojego dokładnego adresu, absolutnie nie wpisujemy daty urodzenia czy stanu cywilnego.
  • Podsumowanie zawodowe —zawierający krótki opis profilu zawodowego, najlepiej w 4-5 zdaniach, umieszczony na górze CV.
  • Doświadczenie zawodowe — zawierające nie tylko nazwy stanowisk, okresy zatrudnienia czy nazwy firm, w których pracowaliśmy, ale także zakres wykonywanych obowiązków. Warto wymieniać również osiągnięcia. Podnosi to zdecydowanie wiarygodność kandydata w oczach potencjalnego pracodawcy.
  • Umiejętności — podzielone na tzw. twarde/zawodowe oraz tzw. miękkie, najlepiej zaprezentowane w formie listy, które nawiązują do wymagań stawianych w ogłoszeniu o pracę.
  • Wykształcenie — w tej sekcji wymień obszary edukacji zgodnych ze stanowiskiem i preferencjami stawianymi przez pracodawcę, stosując odwrotna chronologię, czyli zaczynając od ostatnio ukończonej szkoły
  • Szkolenia i certyfikaty — potwierdzają nie tylko uprawnienia do wykonywania danego zawodu, ale pokazują również, że podnosisz swoje kwalifikacje i zdobywasz nowe umiejętności

Nie można zapomnieć o klauzuli dotyczącej przetwarzania danych – bez niej rekruterzy w Podsumowanie zawodowe

świetle obecnie funkcjonujących przepisów RODO nie maja prawa się z Tobą skontaktować!

To, czy załączysz zdjęcie czy też nie, jest kwestią indywidualną. Pamiętaj jednak, decydując się na zamieszczenie fotografii, że powinna być wykonana profesjonalnie oraz nie przedstawiać Cię nazbyt prywatnie.

Wymienione wyżej sekcje stanowią uniwersalne elementy każdego profesjonalnego CV i muszą się znaleźć w Twoim dokumencie, jeśli ma być skutecznym narzędziem w zdobyciu upragnionej posady.

Pamiętaj również o tym, że w profesjonalnym CV powinno się używać „słów kluczy”, zamieszczonych w ofercie pracy.

Poniżej prezentujemy dobry przykład wzoru CV.

Wzór CV

Anna Nowak

Księgowa

Tel.: 123 456 789

anna.nowak@gmail.com

https://www.linkedin.com/in/anna-nowak

 

Podsumowanie zawodowe

Jestem efektywną główną księgową z doświadczeniem w nadzorowaniu procesów finansowo-księgowych oraz wiedzą w zakresie standardów IFRS i ustawy o rachunkowości. Dzięki merytorycznej wiedzy, jak również rozwiniętym cechom społecznym, skutecznie buduję i utrzymuję relacje biznesowe w międzynarodowym środowisku. Ponadto, cechuje mnie konsekwencja w działaniu oraz duże zaangażowanie w wykonywane obowiązki. Chciałabym nadal rozwijać się zawodowo w obszarach związanych z prowadzeniem nowoczesnej księgowości i usług podatkowych.

 

Doświadczenie

10.2017 – obecnie Lorem Ipsum

Stanowisko: Księgowa

Zakres obowiązków:

  • Prowadzenie ksiąg w ramach ustalonych procedur, nadzorowanie procesu zamknięcia miesiąca
  • Księgowanie dokumentów: faktury, wyciągi bankowe, dokumenty wewnętrzne (w tym magazynowe – PZ, RW)
  • Przygotowanie miesięcznych deklaracji podatkowych VAT-7/EU, CIT, PIT
  • Analizowanie danych z wyciągów bankowych i ksiąg
  • Analizowanie odchyleń od budżetów i standardów
  • Budowanie i utrzymywanie relacji z klientami

Osiągnięcia:

  • Wysoka jakość prowadzonych ksiąg w latach 2018-2021, została potwierdzona raportami audytorskimi oraz kontrolami podatkowymi bez zastrzeżeń

10.2009 – 09.2017 Lorem Ipsum

Stanowisko: Księgowa

Zakres obowiązków:

  • Księgowanie dokumentów: faktury, wyciągi bankowe
  • Lorem Ipsum
  • Lorem IPsum

Umiejętności merytoryczne

  • Znajomość standardów księgowych IFRS oraz polskiej ustawy o rachunkowości
  • Samodzielne prowadzenie ksiąg rachunkowych
  • Rozwinięte zdolności analityczne i numeryczne
  • Optymalizacja procesów biznesowych
  • Wdrażanie systemów ERP – moduły księgowe i podatkowe

Wykształcenie

2012 – 2017 Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie

Kierunek: Finanse i Rachunkowość, specjalność rachunkowość. Magister

2009 – 2012 Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie,
Kierunek: Ekonomia, specjalność rachunkowość i controlling. Licencjat

Szkolenia

Podatek Vat w świetle zmiany ustawy w roku 2020. Organizator: Lorem Ipsum

Zmiany w Ustawie o Rachunkowości. Organizator: Lorem Ipsum

Zainteresowania

Pasjonuję się haftowaniem oraz pielęgnacją ogrodu

Sekcje w CV

Nagłówek CV/ Dane osobowe

Zaczynając od góry dokumentu, w nagłówku CV wpisz swoje imię i nazwisko wraz ze stanowiskiem, tak, aby od razu rzucało się w oczy. Warto zastosować większą czcionkę, pogrubienie czy wyśrodkowanie tej części.

Pozostałe dane osobowe takie jak: adres e-mail, numer telefonu czy link do profilu na LinkedIn (jeśli taki posiadasz) możesz zaplanować w sekcji umieszczonej poniżej nagłówka lub równolegle, po lewej lub prawej stronie.

Ważne! Daty urodzenia, adresu czy stanu cywilnego obecnie się nie zamieszcza w profesjonalnych dokumentach aplikacyjnych. Podawanie tych danych jest niezgodne z RODO.

Podsumowanie zawodowe

Podsumowanie zawodowe jest ważnym elementem profesjonalnego CV, ale ten krótki opis sylwetki kandydata nadal nie jest standardem i zamieszcza go tylko trochę ponad połowę wszystkich kandydatów. Dla Ciebie oznacza to, że dodając sekcję podsumowania zawodowego, możesz skuteczniej się wyróżnić i zwiększyć swoją szansę w zdobyciu pracy.

Profil zawodowy przygotuj zgodnie z poniższymi wskazówkami:

  • Przedstaw kim jesteś (np. „Jestem efektywnym menedżerem, z bogatym doświadczeniem obejmującym przede wszystkim zarządzanie sprzedażą, w branży budowlanej i produkcyjnej w środowisku międzynarodowym”)
  • Wymień swoje kluczowe sukcesy i kompetencje /umiejętności (np. „Dzięki znajomości nowoczesnych narzędzi sprzedaży, udało mi się rozwinąć działalność exportowej oraz systematycznie zwiększać sprzedaż na rynkach lokalnych w segmencie ….)
  • Nie zapominaj o umiejętnościach miękkich/ interpersonalnych (np.” Mam wysoko rozwinięte cechy społeczne, które wykorzystuję do budowania efektywnej współpracy na wszystkich szczeblach międzynarodowej organizacji.”)
  • Napisz o swoich celach zawodowych (np. „Chciałbym wykorzystać i poszerzyć swoje kompetencje zarządzania sprzedażą na stanowisku….w branży…….”)

Wskazówka dotyczaca podsumowania zawodowego

Doświadczenie zawodowe

Przedstawiając doświadczenie zawodowe stosujemy zasadę

odwrotnej chronologii

Oznacza to, że zaczynamy opis od obecnego stanowiska, przechodząc następnie do starszych.

11.2018 – obecnie

Administrator IT. Lorem Ipsum SA

Osiągnięcia

 

 

 

Zakres odpowiedzialności

  • Wdrożenie systemu do obsługi zamówień online i dystrybucji oferty produktowej, co przełożyło się na większą ilość zamówień, powodując ….% wzrost sprzedaży
  • Efektywna administracja IT serwerami w środowiskach Microsoft Server, Bazami SQL oraz aplikacją Lorem Ipsum

 

  • Zarządzanie i aktualizowanie stron WWW (wtyczki, aktualizowanie WordPress)
  • Obsługa zgłoszeń użytkowników w aplikacji Lorem Ipsum
  • Instalacja oraz konfiguracja systemów komputerowych
  • Nadzorowanie procesu doboru oraz zakupu nowego sprzętu
  • Współpraca z operatorami usług telekomunikayjnych
07.2014 – 10.2018

Zakres odpowiedzialności

Informatyk. Lorem Ipsum SA

  • Administrowanie sieciami TCP/IP
  • Montaż sprzętu komputerowego oraz urządzeń peryferyjnych
  • Instalacja oraz konfiguracja oprogramowania
  • Naprawa i modernizacja sprzętu IT

W opisie doświadczenia oprócz nazwy stanowiska i okresu zatrudnienia trzeba, najlepiej w punktach, wymienić swoje kluczowe osiągnięcia i obowiązki. Można zacząć od sukcesów – podanie konkretnych rezultatów swojej pracy zdecydowanie wyróżni Twoją aplikację.

Jeśli udało Ci się:

– usprawnić działanie procesu którym się zajmujesz lub jeśli jesteś menedżerem – za który odpowiadasz

– zdobyć nowe rynki do sprzedaż czy odbiorców dla produktu firmy

– obniżyć koszty np. transportu

Przedstaw to w sposób mierzalny np. w procentach.

Z reguły należy unikać podawania danych np. zwiększyłem sprzedaż o 15 milionów PLN.

Następnie przechodząc do opisu wykonywanych zadań, pamiętaj, żeby unikać zbyt ogólnych sformułowań w rodzaju administracja IT, zarządzanie projektami etc. Zadania na stanowisku, o które się ubiegasz, mogą różnić się w zależności od wielkości firmy i jej struktur, branży oraz obszarów działalności, dlatego przedstaw dokładnie czym się zajmowałeś. Zwracaj zawsze uwagę na wymagania zawarte w ofercie pracy i odnoś się w swoim CV do nich.

Istotne jest również zachowanie właściwych proporcji w opisie doświadczenia.

Zazwyczaj najwięcej miejsca należy poświęcić na stanowiska ostatnio zajmowane, a te starsze opisać w skróconej formie.

Umiejętności w CV

Analizując oferty pracy, w pierwszej kolejności sprawdzamy jakie kompetencje są wymagane od kandydata na danym stanowisku.

Wszystkie pożądane umiejętności, które ma posiadać idealny kandydat, zawarte w ogłoszeniu, stanowią jednocześnie tzw. „słowa klucze”, po których wspominane na początku artykułu, programy ATS wyszukują CV. Odnieś się zatem bezpośrednio do wymagań potencjalnego pracodawcy, wymieniając jednak tylko te umiejętności, które faktycznie posiadasz. Możesz posiłkować się wymaganiami z innych ofert pracy na to stanowisko. Poprzez przedstawienie dodatkowych kwalifikacji, uzyskasz przewagę nad pozostałymi aplikantami.

W opisie umiejętności staraj się przedstawić jak najwięcej konkretów. Nie możesz także zapomnieć o graficznym aspekcie swojej aplikacji.

Najlepiej umieścić sekcję Umiejętności/Kompetencje pod danymi osobowymi. To pozwoli na szybkie odnalezienie Twoich atutów przez pracodawcę.

Aby było jak najbardziej czytelne i przejrzyste, podziel umiejętności na zawodowe/ merytoryczne
i interpersonalne.

MERYTORYCZNE:

  • Administracja serwerami
  • Konfiguracja i diagnostyka działania urządzeń sieciowych
  • Zarządzanie stronami www
  • Rozwiązania wspierające bezpieczeństwo danych (RODO)
  • Tworzenie infrastruktury sieciowe

INTERPERSONALNE:

  • Bardzo dobra organizacja pracy własnej i zespołu
  • Samodzielność w podejmowaniu decyzji
  • Silna orientacja na realizację celów oraz wprowadzanie ulepszeń

Optymalizacja CV

Wykształcenie

Przedstawiając swoje wykształcenie oraz odbyte kursy i szkolenia, stosujemy odwrotną chronologię, zaczynając od ostatnio uzyskanych. Wystarczy wymienić najwyższy szczebel swojej edukacji, zatem rezygnujemy z podawania szkół średnich.

Przykład

2019 – 2021, Międzynarodowa Wyższa Szkoła Logistyki i Transportu we Wrocławiu, kierunek: Transport i Spedycja. Magister

2016 – 2019, Politechnika Wrocławska: kierunek: Informatyka. Inżynier

Kursy i certyfikaty w CV

W wielu branżach, przykładowo – w finansach czy IT, zdobywanie kolejnych obszarów doświadczenia potwierdzonych uzyskanym certyfikatem, jest nie tyle ważne, co niezbędne. Warto umieścić je w oddzielnej sekcji. Pamiętaj jednak, żeby nie wymieniać szkoleń i kursów, które nie są związane z ofertą pracy, na którą aplikujesz.

Profesjonalne

JAK WYGLĄDA PROFESJONALNE CV?

Wiesz już, że powinno być odpowiednio sformatowane i zawierać kilka sekcji, w których zawrzesz wszystkie potrzebne informacje o swoim doświadczeniu i kompetencjach zawodowych.

Podsumowując, wykorzystaj ogólne wskazówki odnośnie skutecznego przygotowania profesjonalnego dokumentów aplikacyjnych:

  • Twoje CV powinno zmieścić się na jednej stronie (ewentualnie dwóch, jeśli posiadasz naprawdę obszerne doświadczenie zawodowe)
  • Zadbaj, aby CV było przejrzyste i napisane czytelną czcionką
  • Upewnij się, że nie zawiera żadnych błędów (ortograficznych oraz interpunkcyjnych)
  • Umieść aktualne dane osobowe – adres e-mail i numer telefonu w wydzielonej sekcji
  • Jeśli posiadasz profil LinkedIn, dodaj link
  • Gotowe CV zapisz w PDF, aby zachować formatowanie dokumentu

Zamów profesjonalne cv

Zamów profesjonalne CV !

Poniżej znajdziesz przykładowe CV i praktyczne wskazówki jak napisać profesjonalne CV

avatar
Anna Mikulska
Ekspert kariery, doświadczona Dyrektor Personalna, przeprowadziła ponad 500 projektów rekrutacyjnych. Przygotowuje CV oraz prowadzi symulacje interview. Swoją wiedzą dzieli się również odpowiadając na pytania w komentarzach.
LinkedIn
Opineo.pl - Słucham swoich klientów