Aktualności

Profesjonalny profil LinkedIn – sprawdź 31 prostych wskazówek i znajdź wymarzoną pracę!

Kiedy nie szukasz pracy, pewnie odpowiadasz na przychodzące zaproszenia do kontaktów i potwierdzenia umiejętności, ale nie poświęcasz tym czynnościom wiele czasu.

Chociaż nie jest to idealna postawa, rozumiemy że łatwiej jest usiąść do pracy nad profilem, gdy pojawi się silniejsza motywacja.

Zobacz przygotowane przez nas wskazówki, które sprawią, że Twój Profil zostanie zauważony przez heahunterów i pracodawców i – najważniejsze – będziesz otrzymywał interesujące oferty pracy.

1. Twój profil LinkedIn powinien być kompletny

W Twoim profesjonalnym profilu LinkedIn nadal są niewypełnione sekcje? Im bardziej kompletny profil, tym większe szanse, że zostanie najpierw zauważony, a potem – doceniony. LinkedIn sam mierzy stopień efektywności profilu i sugeruje, jak możesz go zwiększyć.

2. Spersonalizowany adres URL wygląda bardziej profesjonalnie

Spersonalizowany URL prowadzący do Twojego profilu z pewnością będzie wyglądał bardziej profesjonalnie niż ten standardowy. Idealny jest adres „https://www.linkedin.com/in/imie-nazwisko”. Aby go wygenerować, wystarczy kliknąć ikonkę ustawień wyświetlaną przy dotychczasowym adresie.

Na pewno domyślnie stworzony adres np. jan-kowalski1233ssdd4444

nie wygląda profesjonalnie, więc lepiej zmienić na: jan-kowalski

3. Zdjęcie na profilu LinkedIn ma wpływ na ilość wyświetleń profilu

Nieodpowiednie zdjęcie potrafi zepsuć nawet najlepszy  profil LinkedIn. Wybierz fotografię, na której wyglądasz przyjaźnie i jednocześnie profesjonalnie. Przyjrzyj się profilom innych osób z Twojej branży czy na podobnym stanowisku . Dotyczy to nie tylko samego ujęcia czy tła, ale również stroju, który masz na sobie.

Czy wiesz że profile ze zdjęciem są „klikane” 10 – krotnie częściej niż profile bez zdjęcia ?

4.  Oryginalny nagłówek.

Stanowisko i nazwa firmy – to standardowy nagłówek w profesjonalnym profilu LinkedIn. Czy to dobre rozwiązanie? Niekoniecznie, zwłaszcza jeśli szukasz nowej pracy. Te informacje i tak znajdą się w innej części profilu. W nagłówku warto zamieścić słowa kluczowe związane z Twoją specjalizacją.

5. Dzięki słowom kluczowym rekruter szybciej Cię wyszuka

Interesują Cię konkretne oferty pracy? Spójrz na ich opisy i poszukaj słów kluczowych dla danego stanowiska czy branży. Dopilnuj, żeby słowa kluczowe pojawiły się w opisie doświadczenia oraz w podsumowaniu i nagłówku.

6. Zwięzłe podsumowanie podkreśli najważniejsze informacje

Podsumowanie to  świetna okazja do zwięzłego zaprezentowania Twoich pasji, kluczowych umiejętności, wyjątkowych kwalifikacji oraz doświadczeń. Perfekcyjne podsumowanie powinno składać się z 3-5 krótkich akapitów, najlepiej z czytelnymi wypunktowaniami. Spróbuj umieścić w nim także słowa kluczowe, których mogą szukać rekruterzy.

7. Osiągnięcia potwierdzone liczbami są bardziej wiarygodne

Chcesz zaimponować pracodawcy swoimi dotychczasowymi wynikami? Niech o sukcesach zaświadczą konkretne liczby! O ile procent wzrosła sprzedaż po Twojej akcji marketingowej? Ile Twoich konferencji branżowych spotkało się z entuzjastycznym przyjęciem? A może przeszkoliłeś konkretną liczbę klientów?

Jak myślisz, czy lepiej brzmi:

„Zwiększyłem sprzedaż produktu X, poprzez wdrożenie akcji marketingowej”,

czy

„Zwiększyłem sprzedaż produktu X o 12% w roku 2017 vs 2016, poprzez wdrożenie 15 akcji kodów rabatowych”?

Oczywiście, należy pamiętać o poufności danych, więc wszelkie publikacje danych powinny dotyczyć tylko danych które nie są poufne.

8. Twoja osobowość też ma znaczenie

Pompatyczne, pretensjonalne czy napisane w bezosobowym stylu podsumowanie raczej nie zachęci rekrutera. Profesjonalny profil LinkedIn to portal o charakterze biznesowym, ale jednocześnie nastawione na interakcję. Skupiając się na pokazaniu doświadczenia zawodowego i własnych kompetencji, nie zgub swojego stylu i zaprezentuj się jako przyjazna, nastawiona na współpracę osoba.

9. Umiejętności i cechy muszą być konkretne.

W takim miejscu jak LinkedIn wszyscy są „kreatywni”, „zorganizowani” czy „efektywni”. Te modne słowa – wytrychy są obecnie tak nadużywane, że właściwie nic nie znaczą.

Rusz głową i bądź bardziej oryginalny !

Zamiast pisać „kreatywny”, lepiej podać przykład osiągnięć np.

Usprawnienie procesu realizacji zamówień poprzez wdrożenie systemu X

Lub podać umiejętność potwierdzoną przez Twoich znajomych  np.

Sales  Process Improvement, Continuous Improvement in Sales processes

UWAGA: W LinkedIn sekcja umiejętności może być zamieszczone tylko w jednym języku, jeżeli zatem zamierzasz kontynuować karierę w korporacji, najlepiej przedstawić umiejętności po angielsku.

10. Czy Twój profil LinkedIn może pełnić rolę CV?

Profil LinkedIn powinien być na pewno spójny z CV, natomiast nie powinien być jego kopią. Opisy stanowisk na LinkedIn powinny być prezentowane bardziej syntetycznie/skrótowo, gdyż taki jest charakter social media. Twój profil powinien być w całości przeczytany po max. 3-4 przewinięciach  ekranu.

Na profesjonalnym profilu LinkedIn powinna znaleźć się jednak nie tylko lista dotychczasowych stanowisk, ale też konkretne dane, mówiące o tym, co robiłeś, jak dobrze to robiłeś, i co z tego wynikało (sukcesy, najlepiej poparte liczbami). Wykorzystaj tę przestrzeń do zaprezentowania się z jak najlepszej strony!

11. Dzięki zdaniom w 1 osobie profil zyska bardziej osobistą formę

Chociaż profesjonalny profil LinkedIn powinien pod wieloma względami przypominać CV, to jednak musi się od niego różnić. Ma on bardziej osobistą formę niż tradycyjny życiorys, dlatego warto używać czasowników w pierwszej osobie.

Jak myślisz, co będzie wyglądać lepiej:

„Efektywny Dyrektor Sprzedaży” czy „Jestem efektywnym Dyrektorem Sprzedaży”?

12. Twoje umiejętności miękkie czy pasje mogą dać Ci dodatkowe punkty

Profil na LinkedIn powinien pozwalać nie tylko na poznanie drogi zawodowej pracownika, ale również jego osobowości, umiejętności miękkich, pasji czy wartości.

Spróbuj zamieścić takie informacje – miejsce na to jest zwłaszcza w podsumowaniu lub w dodatkowej działalności i/lub organizacjach do których należysz w dolnej sekcji profilu.

13. Odpowiednie podkreślenie osiągnięć to kluczowa kwestia

Rekruterzy przeglądają profesjonalne profile LinkedIn, wyszukując osoby o najlepszych kwalifikacjach i osiągnięciach. To właśnie te dane powinny najbardziej rzucać się w oczy. Warto jeszcze raz sprawdzić sekcje „podsumowanie” „doświadczenie” i umiejętności, aby przekonać się, że nie zabrakło w nich żadnej informacji o awansie, nagrodach, projektach zakończonych sukcesami itp.

14. Nie warto pomijać pola„aktualne stanowisko”

Naszym zdaniem pozostawienie nieuzupełnionego pola „aktualne stanowisko” to poważny błąd. To właśnie po nim oraz po nagłówku rekruterzy najczęściej wyszukują kandydatów – to miejsce nie może się zmarnować. Jeżeli aktualnie nie pracujesz, możesz wpisać tam swoje docelowe stanowisko, a w nagłówku zaznaczyć, że jesteś w trakcie zmiany stanowiska/poszukiwania pracy.

15. Multimedia zwiększą wiarygodność

Nie sądzisz, że zamiast czytać o tym, jak profesjonalne prezentacje przygotowujesz, przyszły pracodawca wolałby zobaczyć przykładowe efekty Twojej pracy?

Profesjonalny profil LinkedIn to miejsce, w którym masz możliwość zamieszczenia krótkiego wideo z prowadzonej przez siebie konferencji branżowej, prezentacji podsumowującej sukces projektu czy zdjęć z udanej akcji marketingowej. Pamiętaj jednak o dyskrecji i nie ujawniaj w tych materiałach żadnych wrażliwych danych poprzedniego/aktualnego pracodawcy – to nigdy nie jest dobrze widziane.

16. Przykłady Twojej pracy to okazja do zaprezentowania konkretnych umiejętności

Multimedia to nie wszystko – nic nie stoi na przeszkodzie, aby dodać do profilu linki do zaprojektowanych przez siebie stron, napisanych artykułów czy przygotowanych projektów. Profil LinkedIn może stać się czymś w rodzaju profesjonalnego portfolio z przykładami projektów, potwierdzających Twoje doświadczenie.

17. Warto wykorzystać dodatkowe sekcje

Języki obce, projekty dodatkowe, wolontariat – to dodatkowe sekcje profesjonalnego profilu LinkedIn, które warto wykorzystać. Dzięki nim masz możliwość zaprezentowania swoich unikalnych umiejętności, wrażliwości społecznej czy inspirujących pasji.

18. Ważne jest regularne zdobywanie rekomendacji

Rekomendacje zdecydowanie zwiększają Twoją wiarygodność. Nie obawiaj się poprosić o nie swoich kolegów, pracowników lub szefa. Najlepiej uzyskać rekomendacje zarówno od osoby na równorzędnym stanowisku, podwładnego oraz menedżera z kierownictwa firmy. Podkreśli to również Twoją umiejętność budowania relacji oraz wywierania wpływu na różnych szczeblach organizacji.

Istotne jest, aby rekomendacje odnosiły się do konkretnych osiągnięć. Jak myślisz, która z tych rekomendacji jest bardziej przydatna dla rekrutera:

„Jan Kowalski był odpowiedzialnym i kreatywnym pracownikiem”

czy

„Jan Kowalski zaprojektował i zrealizował kampanię marketingową, dzięki której sprzedaż produktu X wzrosła w ciągu ostatnich 3 lat o 26 % „

19. Rekomendacje powinny podkreślać konkretne umiejętności

Zdobywanie rekomendacji powinno odbywać się zgodnie z pewnym strategicznym planem. Jakie konkretne umiejętności i doświadczenia chcesz podkreślić poprzez dodanie rekomendacji? Warto zastanowić się, kto z otoczenia zawodowego może je potwierdzić i poprosić go wprost o dodanie takiej skupionej na konkretnych aspektach opinii.

20. Nie ma nic złego w usunięciu niedopasowanej rekomendacji

Czy wypada usunąć rekomendację, która nie pasuje do Twojego profesjonalnego profilu LinkedIn lub po prostu Ci nie odpowiada?

Naszym zdaniem nie masz obowiązku pokazywania innym opinii, o którą nie prosiłeś, czy też napisanej ogólnikowo lub niepasującym językiem. Możesz poprosić jej autora o wprowadzenie zmian lub po prostu ukryć wybraną rekomendację, klikając „Edytuj” w sekcji „Rekomendacje”.

21. Umiejętności i ich potwierdzenia to dane wymagające stałej aktualizacji

Twoi współpracownicy, podwładni czy kadra zarządzająca mogą nie tylko udzielać rekomendacji, ale również potwierdzać wymienione przez Ciebie umiejętności. Potwierdzenia umiejętności wpływają pozytywnie na wzrost wiarygodności profesjonalnego profilu LinkedIn. Należy jednak odpowiednio zarządzać listą umiejętności – powinna być niezbyt długa, aktualna i spójna z interesującą Cię branżą. Z kolei optymalna ilość potwierdzeń danej umiejętności wynosi od 5 do 10.

Jeśli zmieniasz swój profil działania i zdobywasz nowe doświadczenia, usuń nieaktualne dane i wprowadź nowe, które pozwolą skojarzyć Cię z docelową branżą czy stanowiskiem.

22. Aktualizowany na bieżąco status przekona rekrutera o Twoim zaangażowaniu

Tak jak w przypadku innych mediów społecznościowych, na LinkedIn również masz możliwość zamieszczania statusu, który będzie widoczny na Twojej tablicy. Warto go aktualizować, pamiętając, by miał charakter profesjonalny i spójny z interesującą Cię branżą. Może być to np. link do napisanego przez Ciebie artykułu czy informacja o interesującym wydarzeniu branżowym.

23. Artykuły pokażą, że jesteś specjalistą w swojej dziedzinie

Dzięki platformie LinkedIn Publishing możesz udostępniać swoim współpracownikom, kierownikom czy innym osobom z branży artykuły własnego autorstwa. Uważamy, że warto wykorzystać taką okazję, by pokazać swój punkt widzenia, podzielić się zawodowymi doświadczeniami i specjalistyczną wiedzą. W ten sposób wyróżnisz się, a dodatkowo zyskasz szansę zaprezentowania swojej osobowości i umiejętności pisarskich.

Korzystanie z LinkedIn Publishing jest możliwe po ustawieniu języka profilu na angielski. Potem wystarczy kliknąć „Write an article” na stronie głównej. Warto użyć słów kluczowych istotnych w Twojej branży czy związanych z docelowym stanowiskiem.

24. Pokaż swojego bloga

Jeśli prowadzisz bloga na platformie WordPress, możesz powiązać go z Twoim profesjonalnym profilem LinkedIn. Oczywiście dotyczy to tylko blogów związanych z Twoją aktywnością zawodową. Blog będzie widoczny podczas przeglądania profilu i na bieżąco aktualizowany.

25. Przyłączając się do grup, szybciej znajdziesz pracę

Naszym zdaniem przynależność do mniejszych, bardziej specjalistycznych grup na LinkedIn w znaczący sposób zwiększa Twoje szanse na znalezienie pracy.

Wyobraź sobie taką sytuację: kierownik działu sprzedaży w warszawskiej firmie zajmującej się sprzedażą telefonów komórkowych poszukuje nowego sprzedawcy.

Jak myślisz, kto szybciej przyciągnie jego uwagę:

Monika Kowalska ze stanowiskiem „Handlowiec”, nienależącą do żadnej grupy

czy

Monika Kowalska ze stanowiskiem „Handlowiec”, należącą do grupy „Handlowcy Warszawa branża telekomunikacyjna”?

26. Ważna jest odpowiednia ilość kontaktów

Zbyt mała liczba kontaktów na profesjonalnym profilu LinkedIn może skłonić rekrutera do wyciągnięcia wniosku, że znasz niewiele osób, masz problem z relacjami interpersonalnymi lub nie odnajdujesz się w mediach społecznościowych.

Uważamy, że warto mieć minimum 100 kontaktów, najlepiej zmieścić się w granicach 100-300 osób. To wystarczająca, a jednocześnie wiarygodna liczba. Oczywiście w miarę upływu czasu krąg znajomości będzie się w naturalny sposób powiększał.

27. Zapraszanie nieznajomych to ryzykowny pomysł

Profesjonalny profil LinkedIn to miejsce, do którego należy zapraszać ludzi, których się zna — znajomych z pracy, kierownika działu, osoby poznane na szkoleniu czy konferencji branżowej. Zapraszając ludzi, których nie znasz, ryzykujesz zablokowaniem konta. Dzieje się tak, kiedy zbyt wiele osób odrzuci Twoje zaproszenie i zaznaczy, że Cię nie zna.

28. Twój profil nie powinien przytłaczać nadmiarem informacji

LinkedIn oferuje swoim użytkownikom wiele opcji, które pomagają uatrakcyjnić profil — załączanie grafik i multimediów, ciekawe formy wizualne, przynależność do grup itp. Spróbuj znaleźć „złoty środek” i sprawić, by profesjonalny profil LinkedIn był intrygujący, a jednocześnie nie przytłaczał nadmiarem informacji czy formą.

Dobrym pomysłem będzie spojrzenie na niego oczami osoby z zewnątrz. Możesz poprosić znajomego rekrutera o pomoc i szczerą opinię, bądź też samodzielnie przyjrzeć się z dystansem swojemu profilowi.

29. Ustawienia prywatności pomogą Ci zachować dyskrecję

Korzystając z profesjonalnego profilu LinkedIn, masz do dyspozycji różne ustawienia prywatności. To przydatna opcja, zwłaszcza gdy szukasz nowej pracy, nadal pozostając na swoim aktualnym stanowisku — Twój szef nie musi wiedzieć o planowanych zmianach. Możesz ukryć informację o poszukiwaniu nowej pracy przed współpracownikami i kierownictwem firmy, a jednocześnie sprawić, by była widoczna dla rekruterów.

30. Dane kontaktowe — niby oczywista, a często lekceważona kwestia

Chociaż podanie w profilu danych kontaktowych jak adres mailowy czy konto na Twitterze wydaje się oczywiste, wbrew pozorom często się o tym zapomina. Warto zadbać o to, by zainteresowane osoby miały wiele sposobów, by się z Tobą skontaktować.

31. Dla rekrutera liczy się Twoje zaangażowanie

Najlepszymi pracownikami są zwykle osoby, dla których praca jest jednocześnie pasją — zaangażowane, rozwijające się w swojej dziedzinie, chętnie dzielące się wiedzą. Warto pokazać rekruterom, że jesteś właśnie kimś takim.

Możesz to zrobić, zapisując się do grup związanych z Twoją specjalizacją i uczestnicząc w merytorycznych dyskusjach. Innym sposobem jest dodawanie postów z aktualnymi wydarzeniami z branży czy publikowanie profesjonalnych artykułów.

Zamów optymalizację profilu LinkedIn

Opineo.pl - Słucham swoich klientów