Blog

Jak zmienić pracę zdalną w sukces? Równowaga między pracą a życiem prywatnym

avatar

Praca zdalna w domu jest marzeniem wielu osób, ale bądźcie ostrożni – domowe obowiązki trudno pogodzić z zawodowymi zadaniami, tak przynajmniej wskazują najnowsze badania.

Zgodnie z wynikami badań przeprowadzonych przez profesora Timothy’ego Goldena z Rensselaer Polytechnic Institute w Nowym Jorku telepracownicy, którzy mają trudności w oddzielaniu życia zawodowego od prywatnego podczas pracy zdalnej w domu, pod koniec dnia są bardziej wyczerpani niż osoby dojeżdżające do pracy w biurze.

Profesor Golden przeprowadził badanie na mieszanej grupie 316 uczestników, na którą składali się zarówno telepracownicy, jak i osoby pracujące bezpośrednio w biurach jednej z firm komputerowych.

Wyszczególnił on dwie grupy wśród telepracowników.

W pierwszej znalazły się osoby, które pracowały w domu w tych samych ramach czasowych, jakich przestrzegałyby, będąc w biurze, do drugiej grupy trafiły natomiast osoby, które planowały pracę w bardziej elastyczny sposób, poświęcając część dnia na opiekę nad dziećmi albo obowiązki domowe i dopiero w nocy wracały do zawodowych obowiązków.

Osoby próbujące godzić spełnianie domowych i zawodowych obowiązków w trakcie zwyczajowych godzin pracy były bardziej wyczerpane pod koniec dnia niż osoby podróżujące publicznym lub prywatnym transportem do biura, żeby tam zmierzyć się ze standardowym obciążeniem obowiązkami, związanym z pracą na pełny etat.

Pytania zadane dotyczyły m.in. tego, czy obowiązki rodzinne przeszkadzają w spełnianiu zawodowych zobowiązań i czy stres związany z zaangażowaniem w życie rodzinne utrudniał koncentrację na wykonywanych zadaniach zawodowych.

Oczywistym wnioskiem z badania okazała się informacja, że osoby, które przeżywały wewnętrzne rozdarcie między wykonywaniem zawodowych obowiązków a poświęcaniem swojego czasu sprawom związanym z życiem domowym, kończyły dzień bardziej wyczerpane niż osoby, które wyznaczyły jasne granice między życiem zawodowym a prywatnym.

Badanie, opublikowane w Journal of Business and Psychology z listopada 2011 roku, powinno zostać odczytane jako ostrzeżenie, a nie bariera dla pracy zdalnej w domu.

Skorzystaj z poniższych porad, żeby uniknąć zmęczenia typowego dla telepracowników.

Określ granice dla rodziny i przyjaciół

Czy tolerowałbyś pojawianie się Twojego małżonka albo innego członka rodziny w Twoim biurze z listą spraw do załatwienia dla Ciebie? Twoje biuro w domu jest Twoim miejscem pracy, dlatego sprzeciwiaj się niespodziewanym wizytom, filtruj niechciane rozmowy telefoniczne i naucz się mówić „nie”, kiedy ktoś z rodziny lub znajomych prosi Cię o pomoc w godzinach pracy.

Stwórz swoją rutynę

Jeśli chcesz pomóc sobie odnieść sukces, wstawaj codziennie rano o tej samej porze, potem wykonuj ćwiczenia fizyczne, idź pod prysznic, a następnie włóż ubranie, które nosiłbyś/nosiłabyś do pracy w biurze, i usiądź o wyznaczonej porze (codziennie tej samej) przy swoim miejscu pracy. Praca w piżamie jest przereklamowana. Wyglądaj profesjonalnie, żeby czuć się profesjonalnie (ale nie zapominaj też o wygodzie).

Przygotuj się na sukces

Stwórz środowisko pracy, które pomoże Ci w odniesieniu sukcesu.

Wybierz ergonomiczne ustawienie biurka, komputera. Jeżeli możesz sobie na to pozwolić, pomyśl o założeniu drugiej linii telefonicznej albo przynajmniej telefonie komórkowym do celów zawodowych, na którym będziesz mógł/mogła filtrować połączenia niezwiązane z pracą.

Kto nie zdoła zaplanować, ten planuje nie zdołać

To stare powiedzenie nadal pozostaje prawdziwe. Wyznaczaj sobie cele na każdy dzień, prowadź dziennik online, w którym będziesz zapisywać zaplanowane zadania, ale też rozmowy telefoniczne i e-maile, które wymagają uwagi, a w widocznym miejscu stwórz listę z zadaniami do wykonania.

Pod koniec każdego dnia zrób przegląd spraw, które udało Ci doprowadzić do końca. Jeśli nie udało Ci się osiągnąć wcześniej wyznaczonych celów, zastanów się dlaczego. Jeśli powodem była przerwa na oglądanie telewizji, kawę ze znajomymi albo sprzątanie szafek, wtedy trafiłeś w przysłowiową dziesiątkę i już wiesz, jak poprawić swoją wydajność w pracy.

Konsekwencje porażki

Spójrz na pracę zdalną jak na wielką szansę. Jeśli jesteś zatrudniony, weź pod uwagę, co się stanie, jeśli Twoja praca w domu nie będzie przynosiła zadowalających rezultatów. Wówczas możesz bardzo szybko znaleźć się z powrotem w sytuacji, w której będziesz musiał/musiała dojeżdżać do biura. Jeśli Ty, pracując zdalnie, nie spełnisz oczekiwań, wówczas Twoi współpracownicy starający się o taką możliwość mogą stracić swoją szansę.

Nad konsekwencjami dla własnej firmy nie trzeba długo się zastanawiać. Skup się.

Pamiętaj o czasie tylko dla siebie

Praca w domu niesie ze sobą wiele korzyści, jak choćby możliwość zatroszczenia się o dom w trakcie tygodnia i wygospodarowanie więcej czasu wolnego w weekendy. Nie ma w tym nic złego, pod warunkiem że stworzysz proces, który zagwarantuje, że będziesz przestrzegać czasu przeznaczonego na pracę. Zaplanuj czas tylko dla siebie – rano, około południa i wieczorem. To właśnie jest czas, kiedy możesz nastawić pranie, rozwiesić je, zdjąć, iść do sklepu, odnowić prawo jazdy itp.

Pamiętaj o kontakcie twarzą w twarz

Weź pod uwagę organizację regularnych spotkań z Twoim managerem albo zespołem przez Skype, nie zapominaj o wspólnych obiadach przynajmniej raz w miesiącu i bierz udział w spotkaniach firmowych, żeby nie stracić kontaktu z grupą osób pracujących w tej samej branży co Ty.

Nadmiar pracy i brak równowagi

Mimo dostępności informacji pomocnych w radzeniu sobie ze stresem wciąż słyszę od wielu osób, że wpadają w ciągi pracy, kończące się okresem wypalenia.

Kiedy mówimy o odpoczynku, trzeba pamiętać, że ważnym czynnikiem powstrzymującym wiele osób przed „wyłączeniem się” jest ich wyobrażenie na temat nicnierobienia.

Zbyt wiele osób walczy ze sobą po powrocie z pracy do domu, nie pozwalając sobie na trochę luzu, bo wierzą, że powinni robić coś bardziej produktywnego.

Wierz mi, że nie ma nic bardziej produktywnego niż nauczenie się rozluźniania się po ciężkim dniu w pracy.

Wsłuchaj się w sygnały swojego ciała oznaczające, że potrzebujesz odpoczynku

Kiedy nauczysz się słuchać sygnałów wysyłanych przez Twoje ciało, kiedy jest zmęczone, i właściwie na nie reagować, pomoże Ci to obniżyć poziom kortyzolu we krwi.

Kortyzol to hormon produkowany przez korę nadnerczy i uwalniany, kiedy jesteśmy zestresowani. Odgrywa kluczową rolę w regulowaniu poziomu cukru we krwi, procesach produkcji energii, zapaleniach, systemie odpornościowym i procesach zdrowienia organizmu.

Liczne badania udowodniły, że wykonywanie we właściwym czasie czynności, które pomagają Ci się rozluźnić, niesie ze sobą długotrwałe dobroczynne skutki dla zdrowia.

W przeciwnym razie, jeśli nie zapanujesz nad stresem, Twoja kora nadnerczy będzie produkować zbyt dużo kortyzolu. Może to prowadzić do takich problemów zdrowotnych jak przyrost wagi (szczególnie w okolicach brzucha), osłabiony system odpornościowy, przyśpieszone procesy starzenia i wrzody żołądka.

Długie treningi cardio i wysiłkowe mogą być dobre dla Twojego serca, ale nie pomogą odpocząć Twojemu ciału. Żeby osiągnąć właściwą dla Twojego ciała równowagę, musisz się przekonać, ile aktywności wymaga Twój układ krążenia każdego dnia i ile czasu na odpoczynek mu potrzeba. Zdaniem ekspertów potrzebujemy tylko ok. 30 minut treningu interwałowego/o wysokiej intensywnościkażdego dnia, podczas gdy jeszcze ważniejsze są ćwiczenia budujące naszą siłę, regularne ruchy, rozciągające, budujące mięśnie głębokie i odpowiedzialne za oddychanie.

Dobra wiadomość jest taka, że wcale nie musisz być mnichem buddyjskim czy żyć w Himalajach, żeby osiągnąć wyższy stopień świadomości umysłu/ciała.

Jest przecież dostępnych tyle różnych praktyk. Potrzebujesz tylko znaleźć taką formę aktywności, która najlepiej Ci odpowiada. Albo lepiej wybierz kilka takich praktyk, mieszaj je ze sobą i baw się przy tym świetnie.

Na co jeszcze czekasz? Rusz się i przywróć równowagę w swoim życiu!

avatar
Anna Mikulska
Ekspert kariery, doświadczona Dyrektor Personalna, przeprowadziła ponad 500 projektów rekrutacyjnych. Przygotowuje CV oraz prowadzi symulacje interview. Swoją wiedzą dzieli się również odpowiadając na pytania w komentarzach.
LinkedIn
Opineo.pl - Słucham swoich klientów