Doradztwo w karierze

Jak wnioskować o podwyżkę

avatar

Uzyskanie podwyżki uzależnione jest od wielu czynników, takich jak wyniki osiągane przez Ciebie lub Twój zespół, przedsiębiorstwo czy nawet branżę. Jeśli firma nie ma wolnych środków, nie powinieneś czuć się obrażony skromnym wynagrodzeniem.
Podwyżka musi być postrzegana w odpowiednim kontekście. Na przykład, jeśli wszyscy pracownicy, nie tylko Ty, otrzymali skromną podwyżkę to nie ma powodu, abyś odbierał to osobiście. Być może zostało przyznanych jedynie kilka podwyżek. Jednakże jeśli cały budżet przeznaczony na podwyżki został rozdzielony wśród ścisłego kierownictwa, powinieneś rozważyć zmianę pracy.

Negocjacje z pozycji siły
W celu zmaksymalizowania szans na godną podwyżkę musisz w klarowny sposób przedstawić swój wkład w dochód, oszczędności, obsługę klienta, a także rozwój przedsiębiorstwa.

WAŻNE: Nie oczekuj, że szef będzie wiedział, co zrobiłeś – udokumentuj to.

Ponadto, jeśli byłbyś trudny do zastąpienia lub twoja rola jest znacząca dla danego projektu, zyskujesz dodatkowe argumenty. Pamiętaj, w przyznawaniu podwyżki nie chodzi o „sprawiedliwość” – to jest decyzja biznesowa jak każda inna.

Przeanalizuj swój zakres obowiązków
Każda praca z czasem ulega zmianom. Zrób listę zadań wykraczających poza twój zakres obowiązków, a następnie uporządkuj je w zależności od tego, co twój szef uważa za istotne.

WAŻNE: Połącz każde zadanie z „rezultatem” – przychodem, nowym biznesem, oszczędnościami, jakością produktu itd.

Nie zyskujesz zbyt wiele, jeśli wykonujesz dużo dodatkowych zadań o znikomej wartości.

Zamów przygotowanie do negocjacji!

Ustal swoją wartość
Porozmawiaj z ludźmi ze swojej branży i skorzystaj z badań wynagrodzeń, które możesz znaleźć na stronach firm rekrutacyjnych. Jest on uaktualniany corocznie, więc może nie odzwierciedlać ostatnich trendów płacowych w Twoim sektorze.

Możesz również przejrzeć ogłoszenia o pracę, jednak wiele z nich nie zawiera informacji o wynagrodzeniu. Sprawdź wśród prywatnych i zawodowych kontaktów, w stowarzyszeniu branżowym i z zaprzyjaźnionym rekruterem, a także poproś dział HR o przedziały płacowe dla Twojego stanowiska.

Kierowanie wniosku
Piątkowe popołudnie jest dobrym momentem na skierowanie wniosku o podwyżkę, ponieważ przez weekend szef może obawiać się Twojego odejścia. Umożliwi mu to również przeanalizowanie Twojego wniosku i znalezienie sposobu na uargumentowanie twojej podwyżki swoim przełożonym.
Użyj wyrażeń typu: ‘Chciałbym/proszę, żebyś to przemyślał i w odpowiednim czasie…’.

Może to być coś w tym stylu:

‘Szefie, jak wiesz, pracuję z Wami już od dziewięciu miesięcy i praca rozwinęła się w interesującym kierunku, szczególnie jeśli chodzi o xyz Chciałbym, abyś zweryfikował moje wynagrodzenie. Jak wiesz, płaca na moim stanowisku waha się od x do y. Rozumiem, że potrzebujesz czasu, aby przeanalizować mój wkład w rozwój firmy oraz moją wartość rynkową. Głęboko przeanalizowałem i zbadałem ten temat. Dziękuję za zainteresowanie. Wiem, że zrobisz dla mnie, co w Twojej mocy’.

Jeśli nie poprosisz, nic nie otrzymasz” – mówi stara maxyma
Z doświadczenia wynika, że czas włożony w przygotowanie strategii negocjacyjnej oraz dobrze przemyślane argumenty były kluczowe podczas negocjacji.

„Jako negocjator musisz być świadom swojej pozycji oraz znać najgorszy możliwy scenariusz, czyli minimum,

jakie jesteś w stanie zaakceptować.

Jeśli pójdziesz na spotkanie i powiesz: ‚czytałem najnowsze wyniki badań wysokości wynagrodzenia’ lub ‚obserwowałem oferty pracy w Internecie przez ostatnie trzy miesiące i na tej podstawie oceniam przedział płacowy na moim stanowisku’ .

Jeżeli potem  przedstawisz to jako pisemny dokument, negocjacje nabiorą bardziej handlowego charakteru, co zwiększa szanse na sukces oraz na poważną i przemyślaną odpowiedź.

Pamiętaj jednak że czasami przyznanie podwyżki jest niemożliwe, niezależnie od tego, jak bardzo Twój szef chciałby to zrobić.

UWAGA: Unikaj obietnic cięższej pracy w przypadku podwyżki lub szukaniem usprawiedliwienia w życiu prywatnym.

Niektórzy mylnie uważają, że z powodu największego lub wieloletniego stażu pracy należy im się wzrost wynagrodzenia. Nie jest to jednak rzeczowy argument za przyznaniem podwyżki

Najbardziej efektywna jest analiza rynku i porównanie wynagrodzeń z osobami na podobnym stanowisku w podobnej branży.

WAŻNE: Trzymaj się „dowodów”. Na przykład, jeśli podczas poprzedniego przeglądu zostały ustanowione kluczowe wskaźniki efektywności (ang. KPI), możesz jasno zademonstrować swoje osiągnięcia w kontekście tych wskaźników i w ten sposób uargumentować swój wniosek o podwyżkę.

Jeśli nie masz określonych KPI, porównaj swoje obecne obowiązki z tymi opisanymi w oryginalnym opisie stanowiska. Wszystkie dodatkowe zadania zakończone sukcesem mogą być przykładami użytymi dla usprawiedliwienia twojego wniosku.

Interpretacja „tej” wiadomości

Jeśli otrzymałeś podwyżkę – gratulacje. Jeżeli stworzyłeś solidną argumentację, istnieje duża szansa, że otrzymasz to, czego pragniesz.

Jednakże, jeśli otrzymałeś złe wieści, miej przygotowany plan reakcji.

Nie powinieneś wariować i mówić czegoś, czego możesz żałować w przyszłości. Jeżeli zamierzasz zmienić pracę, zrób to zgodnie ze swoim planem. Jeśli zamierzasz zostać i jednocześnie nie wyglądać jak przegrany, Twój plan powinien zakładać prośbę o nagrodę pozafinansową.
Może ona przybrać formę czasu wolnego na naukę, wewnętrznego szkolenia lub też sfinansowania zewnętrznego kursu, miejsca parkingowego, firmowego laptopa lub telefonu. Twoje dobre wyniki osiągnięte w ciągu zeszłego roku są punktem wyjścia. Nagrody muszą być powiązane z jeszcze lepszymi wynikami w nadchodzącym roku.

Sposób, w jaki „zła” wiadomość jest dostarczana, również może być wymowny. Jeśli brzmi ona tak: „Nie możemy ci przyznać podwyżki w tej chwili, ale wrócimy do tej rozmowy za trzy miesiące”, można zakładać, że szef naprawdę ma to na myśli. Jeśli jednak usłyszysz kategoryczne „nie”, zastanów się nad zmianą pracy.

ek-slajd2

avatar
Anna Mikulska
Ekspert kariery, doświadczona Dyrektor Personalna, przeprowadziła ponad 500 projektów rekrutacyjnych. Przygotowuje CV oraz prowadzi symulacje interview. Swoją wiedzą dzieli się również odpowiadając na pytania w komentarzach.
LinkedIn
Opineo.pl - Słucham swoich klientów