Blog

Jak pisać skuteczne CV podczas pandemii COVID-19 w 2021 roku

avatar

Na dzisiejszym rynku pracy zachodzi wiele zmian. Jedne branże przeżywają kryzysy, inne rozwijają się i poszukują pracowników. Pandemia zmienia wiele, również wymagania pracodawców, którzy coraz częściej poszukują osób posiadających określone umiejętności, przydatne w czasie kryzysu.

Zawsze warto zadbać o to, aby odpowiednio podkreślić swoje kompetencje i zostać zauważonym przez rekrutera, czy potencjalnego pracodawcę. Tym bardziej w okresie pandemii i związanego z nią wzrostu stopy bezrobocia (do 6,2% w Polsce w 2020 r. vs. 5,2 % z 2019 r.), skuteczne wyróżnienie się spośród aplikujących kandydatów staje się kluczowe.

Rozmowa rekrutacyjna w czasach COVID-19

Trendy długoterminowe na 2021 rok

W obecnym roku nadal będzie stosowany hybrydowy styl pracy, mocno ukierunkowany na połączenie wykonywania obowiązków z domu i w siedzibie firmy. Hybrydyzacja powoduje zmiany i ulepszenia w zakresie narzędzi cyfrowych wykorzystywanych do codziennej pracy, szczególnie zdalnej.

Pisanie CV w czasach Covid-19

Większa otwartość firm na elastyczne ułożenie czasu pracy, duża mobilność stanowisk, coraz częstsza forma zatrudnienia w ramach pracy tymczasowej i współpraca online będą wciąż kluczowymi obszarami wpływającymi na rynek pracy.

Rynek pracownika?

Rynek pracownika, który obserwowaliśmy przez dłuższy czas zdecydowanie wyhamował w 2020 roku i tendencja ta będzie widoczna również w najbliższej przyszłości. Brak stabilności na rynku spowodował wśród potencjalnych kandydatów ostrożność, którą obserwujemy codziennie podczas działań headhunterskich. W trakcie rozmów rekrutacyjnych często słyszymy pytania o:

  • kondycję finansową firmy

  • stabilność zatrudnienia, plany na przyszłość

  • możliwość pracy zdalnej

  • podejście do pracowników w nowej sytuacji

Bezrobocie i prognozy zatrudnienia

Bezrobocie w Polsce utrzymuje się na stabilnym poziomie, a pensje choć zdecydowanie wolniej, nadal rosną w niektórych sektorach gospodarki. Wyspecjalizowany pracownik jest wartością samą w sobie i w 2021 roku będzie mógł liczyć na wiele atrakcyjnych ofert

Z kolei przeciętne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw będzie w 2021 roku wyższe o około 6 proc. Możemy też spodziewać się kontynuacji zwolnień w sektorach najmocniej dotkniętych skutkami pandemii – zarówno przez administracyjne obostrzenia, jak również zmianę zachowań konsumenckich. Jednocześnie, zatrudnienie w przedsiębiorstwach produkcyjnych i logistyce, może utrzymać się na poziomie z początku 2020r. a nawet wzrosnąć o ok. 5 proc. w skali roku.

Są jednak branże, które mają szansę wyjść i wychodzą obronną ręką z pandemii.

Optymistycznie, jeśli chodzi o zatrudnienia rysuje się sektor:

  • budownictwa

  • e-commerce

  • produkcji przemysłowej

  • handlu detalicznego i hurtowego

czy też firmy związane z finansami i usługami dla biznesu.

Są także zawody, których przedstawiciele w czasie pandemii są nawet bardziej poszukiwani.

Od listopada 2020 r. pojawiło się więcej ofert niż rok temu dla:

  • analityków finansowych

  • specjalistów ds. e-commerce

  • specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa

  • programistów

W ujęciu rocznym widoczny jest też wzrost zainteresowania zawodami medycznymi, których przedstawiciele są tak ważni w walce z drugą falą pandemii.

Odpowiednia forma dokumentów aplikacyjnych

Profesjonalne CV nie może być jedynie opisem doświadczenia zawodowego, bez wyraźnej struktury
i podziału na sekcje, ale powinno zostać sformatowane wg obecnie obowiązujących standardów. Więcej na ten temat przeczytasz tutaj.

Prezentując swoje doświadczenie możesz wybrać format stanowiskowy, gdzie w sposób chronologiczny opiszesz swoje obowiązki zawodowe w poszczególnych pracach. Takie CV dobrze sprawdzi się w sytuacji, gdy masz już kilkuletnie doświadczenie na stanowisku podobnym do tego, na które aplikujesz.

Poniżej przykładowy wzór takiego CV:

Jeżeli natomiast szukasz pracy w całkiem innej branży, co jest obecnie częstym zjawiskiem na rynku bądź masz niewielkie doświadczenie – stwórz CV kompetencyjne, w którym podkreślisz swoje kwalifikacje oraz nabyte umiejętności.

Poniżej przykładowy wzór takiego CV:

Niezmiennie, skuteczne CV powinno nawiązywać do wymagań zawartych w ofercie pracy. Aktualizując dokumenty aplikacyjne do każdego ogłoszenia znacząco zwiększasz swoją szansę na zdobycie zatrudnienia, najlepiej stosując „słowa klucze”, oznaczające zazwyczaj umiejętności, które będą kluczowe do efektywnej pracy w czasie kryzysu którym jest pandemia COVID-19.

Umiejętności cyfrowe

Okazały się w czasie pandemii niezbędne. Wiele firm z dnia na dzień przeszło na pracę zdalną. Był to więc czas wzmożonego korzystania z technologii, co się raczej nie zmieni po zakończeniu kryzysu pandemicznego. Pracodawcy preferują zatem osoby z doświadczeniem w używaniu nowych narzędzi internetowych. Znajomość popularnych platform do współpracy jak na przykład Microsoft Teams, Zoom lub inne – warto zapisać w CV. Pożądana jest także umiejętność korzystania ze Slacka, Trello oraz aplikacji G-Suite.

Elastyczność i zdolność do adaptacji w nowym otoczeniu

Wiele przedsiębiorstw musiało zmienić profil lub sposób prowadzenia swojej działalności, radząc sobie z zawirowaniami na rynku spowodowanymi pandemią COVID-19. Wprowadzając całkiem nowe metody pracy w bardzo krótkim czasie, wykazały się dużą elastycznością. Aplikanci potwierdzający, że w razie konieczności potrafią dostosować się do każdej sytuacji, zdobywać nowe umiejętności
i pracować w różnych środowiskach, bardziej odpowiadają preferowanemu profilowi aktualnie poszukiwanych kandydatów.

Współpraca z tzw. zespołami rozproszonymi

Jak motywować siebie (oraz innych), kiedy pracujesz poza biurem i jesteś z dala od swoich współpracowników? Jeśli pokażesz, że potrafisz budować relacje i współpracować z zespołem pracując zdalnie, obecnie na pewno zyskasz w oczach potencjalnego pracodawcy.

Umiejętność zarządzania zespołami rozproszonymi jest wymagana od wielu managerów nie tylko w czasach związanych z pandemią. W międzynarodowych korporacjach realizacja większości interdyscyplinarnych projektów przez współpracujących zdalnie specjalistów to standard.

Warto pochwalić się również zdolnością do efektywnego planowania pracy, szczególnie kiedy nie mamy bezpośredniego kontaktu z podwładnymi / przełożonymi. Tutaj niezbędne będzie podkreślenie swoich kwalifikacji w zrozumiałym dla innych formułowaniu komunikatów i poleceń.

Zarządzanie zmianą i zachowanie w kryzysowych sytuacjach

Aktualny kryzys, spowodowany pandemią COVID-19 pokazuje, że jedną z kluczowych kompetencji na rynku pracy jest umiejętność radzenia sobie w nieprzewidzianych i kryzysowych sytuacjach oraz efektywne rozwiązywanie problemów. Dzięki zdolnościom do krytycznego i analitycznego myślenia łatwiej jest zachować spokój i podejmować racjonalne decyzje.

Aby zatem CV było skuteczne i dostosowane do obecnych wymogów rynku pracy, warto podkreślić następujące umiejętności interpersonalne:

  • otwartość na zmiany

  • elastyczność/zdolność adaptacji do nowych warunków

  • skłonność do przejmowania inicjatywy

  • umiejętność pracy pod presją

  • podejmowanie decyzji w sytuacjach kryzysowych

Spójność treści i struktura CV

Pokazanie umiejętności interpersonalnych które pomogą nam efektywnie pracować w czasie kryzysu jest bardzo istotna, jednak muszą one wynikać z opisu doświadczenia i projektów, które realizowaliśmy, a przede wszystkim konkretnych sukcesów zawodowych.

Otwartość na zmiany

Idealnym przykładem elastyczności i otwartości na zmiany będzie aktywny udział we wdrażaniu nowych narzędzi pracy:

  • strategii np. komunikacyjnych, marketingowych, sprzedażowych

  • standardów np. jakości ISO, księgowości MSR/US GAAP

  • systemów/aplikacji IT np. Teams, Zoom, Slack

  • procedur np. elektronicznego obiegu dokumentów

Elastyczność/zdolność adaptacji do nowych warunków

W przypadku długoletniego związania z jednym pracodawcą, dobrym przykładem będzie udział w procesie łączenia z inną firmą lub podkreślenie zmiany stanowisk/zespołów czy też miejsca wykonywania pracy tj. oddziału w innej lokalizacji niż dotychczas.

Jeżeli zmieniałeś pracę, warto pokazać w jaki sposób zmiana pozwoliła poszerzyć Twoje kompetencje i jakie podejmowałeś wyzwania na nowym stanowisku.

Skłonność do przejmowania inicjatywy

Bardzo dobrym przykładem jest zgłaszanie oraz wdrażanie propozycji ulepszeń procesów w ramach tzw. Continuous Improvement, zwanego też Process Excellence. Szczególnie międzynarodowe korporacje wymagają od wszystkich pracowników ciągłego usprawniania procesów, którymi się zajmują.

Usprawnianie najczęściej oznacza pomysł na:

Krótsze/łatwiejsze wykonanie danej czynności, którą może być m.in:

  • montaż podzespołów na taśmie produkcyjnej

  • sposób księgowania

  • przyjęcia towarów na magazynie

  • pisania kodu programu komputerowego

a także znalezienie oszczędności poprzez wprowadzenie zmian m.in.:

  • dostawców/towarów

  • technologii produkcji

i innych w zależności od stanowiska i branży.

Umiejętność pracy pod stałą presją

Tutaj najlepiej podać przykłady na terminowe zakończenie procesu i/lub projektu.

Poniżej przykładowe rodzaje procesów/projektów:

  • dostarczanie przesyłek towarów lub wykonywanie usług

  • dostarczanie informacji np. raportów

  • konsekwentne księgowanie faktur w terminie

  • realizacja projektu budowlanego/inwestycji z godnie z harmonogramem

  • wdrożenie systemu IT

Podejmowanie decyzji w sytuacjach kryzysowych

Podejmowanie decyzji zazwyczaj jest postrzegane jako domena menedżerów, jednak w praktyce decyzje podejmuje każda osoba niezależnie od miejsca w hierarchii.

Dla menedżerów to doskonała okazja do pokazania, jak zmienili strategię firmy:

  • sprzedażową np. zmiana ceny czy też wejście na inny segment rynku

  • marketingową np. inny sposób przekazu i dotarcia do grup odbiorców

Najbardziej znanym przykładem są firmy z branży tekstylnej które dostosowały swoje linie produkcyjne do szycia maseczek.

avatar
Anna Mikulska
Ekspert kariery, doświadczona Dyrektor Personalna, przeprowadziła ponad 500 projektów rekrutacyjnych. Przygotowuje CV oraz prowadzi symulacje interview. Swoją wiedzą dzieli się również odpowiadając na pytania w komentarzach.
LinkedIn
Opineo.pl - Słucham swoich klientów